Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Beslotenheid & dogmatiek óf echte vrijmetselar

  • Mark Metzelaar

    Hallo,

    in principe spreekt de vrijmetselarij mij wel aan; tenminste een aantal uitgangspunten.

    Op een informatieve website die verder geen inhoudelijk oordeel gaf, heb ik eerder over verschillende stromingen gelezen.

    Vreemd genoeg werd deze site aangeklaagd omdat ze de auteursrechten schonden, omdat iets van een naam als het Grootoosten gedeponeerd staat…

    Dat lijkt een beetje op Scientology-achtige toestanden met auteursrechten en al snel iets te zien als aanval, waarop een forse juridische tegenaanval dient te worden ingezet.

    Daarnaast lijken vrouwen nog steeds niet welkom.

    Dat is toch wel een beetje uit de tijd, of is de vrijmetselarij bij de dogmatiek van een eeuw geleden stil blijven staan?

    Als er gedeeltelijk gescheiden groepen voor mannen en vrouwen waren, dan kon ik het nog enigzins begrijpen.

    Anders is het gewoon schending van de Nederlandse en Europese wetten.

    Daarnaast zijn de rites en andere zaken misschien wel net zo dogmatisch als bij de niet-vrijmetselarij?

    Of is iedereen vrij om andere rites te kiezen dan de standaard voorgeschrevene?

    Dat laatste lijkt mij pas echt vrijmetselarij.

    In ieder geval verbaas ik mij over dit openbare prikbord; het past niet in mijn voorlopige beeldvorming als leek, van beslotenheid die ik van de vrijmetselarij heb.

    Is dit een officiëel prikbord van het Grootoosten, of van alle stromingen?

    Vriendelijke groet,

    Mark Metzelaar

    http://paraguay.start4all.com

    http://net.clubs.nl/paraguay/

  • Jurgen

    Ik ben vrijmetselaar en beantwoord je vragen graag maar besef dat ik mijn eigen visie en niet noodzakelijkerwijs die van de orde verwoord (alhoewel ik denk dat die hetzelfde zijn).

    De reden dat “de orde der vrijmetselaren onder het grootoosten nederland” zich verzette tegen publicatie is gelegen in het feit dat we niet mee wensen te werken aan publicatie van de door onszelf geschreven ritualen. En dus ook vanuit die grond de betroffen website hebben aangesproken. Auteursrecht is daartoe het enige middel dat we hebben. Het is niet zo dat we graag op de juridische toer gaan. Want eigenlijk vinden we dat “onmaconiek”. Maconiek zou zijn als de ander onze wensen zou hebben gerespecteerd toen we het hen vriendelijk verzochten van het internet af te halen. Het zijn volgens mij vooral de jonge vrijmetselaren (maar zondermeer ook veel oudere) geweest die van mening waren dat we niet meer zoals vroeger over ons heen moeten laten lopen en ook eens gewoon zoals elke burger voor ons recht op moesten komen. Ik ben een van die jongelingen die daar heel uitgesproken over is.

    Ik respect anderen dus als modern mens verwacht ik ook enig respect terug.

    De reden waarom we niet willen meewerken aan publicatie van door onszelf geschreven ritualen is vergelijkbaar met het niet willen vertellen aan je beste vriend hoe de film die hij zal gaan zien verloopt. De lol zou er voor die vriend vanaf zijn en dat wil je niet.

    Vrouwen zijn bij ons overigens zeer welkom. Ze kunnen alleen van onze vereniging geen lid worden. Er zijn echter ook volledig vrouwelijke clubs en gemengde clubs dus er is voor elk wat wils. Mijn vriendin heeft daar geen enkel probleem mee. Het is ook tegen geen enkele wet, een vereniging mag in zijn statuten zelf bepalen op welke grond iemand als lid wordt toegelaten. Want dat is namelijk precies de reden waarom de rechtsvorm “vereniging” in ons rechtsbestel is opgenomen.

    Het is wel zo dat er veel vrijmetselaren zijn die het leuk zouden vinden indien de diverse vrijmetselaars organisaties meer met elkaar zouden samenwerken, eventueel onder een overkoepelende organisatie, zodat leden ook makkelijker bij elkaar op bezoek kunnen (waarbij uiteraard bij de strikt mannelijk of strikt vrouwelijke verenigingen geen lid van de andere sexe op bezoek kan komen tijdens rituele bijeenkomsten).

    Er zijn overigens mijn inziens niet onredelijke redenen waarom niet iedereen “gemengd” werkt. De vrijmetselarij is een club die middels symboliek in ritualen probeert de geestelijke mens te prikkelen. Sommigen zijn van mening dat vrouwen andere symbolen aanspreken als mannen. Sommigen zijn van mening dat geestelijk prikkelen een spirituele beleving moet zijn waarin geen plaats is voor afleiding door de andere sexe. Sommigen vinden het gewoon gezellig om even met mannen of vrouwen onder elkaar te kunnen zijn. En weer anderen hebben misschien een partner die het een prettige gedachte vindt dat hun partner er niet een avondje uit is met leden van de andere kunne, ik zeg maar wat. In ieder geval komt het tegemoet aan een behoefte. En niemand maakt daar ooit een probleem van.

    Er zijn binnen onze orde standaard ritualen. Dwz er zijn voorbeeld ritualen die kerndelen bevatten waarvan je niet mag afwijken. Daaromheen kun je vrij invullen. Doch zelfs in dat vrij invullen beperkt men zichzelf in de praktijk.

    De reden is dat de vrijmetselarij niet dogmatisch is ten aanzien van leerstellingen. De vrijmetselarij heeft namelijk geen leerstellingen want het is geen religie.

    Toch willen vrijmetselaren graag een gemeenschappelijke basis hebben die hen verbindt. En dat is de kern van die ritualen. En je ziet dus dat die wens met elkaar via dezelfde ritualen verbonden te zijn in de praktijk zou groot is dat veel vrijmetselaren en dan vaak (maar lang niet altijd) de oudere garde die ook dat vrije deel graag uniform houden. Ik persoonlijk houdt wel van wat zoeken naar nieuwe verrijkende symboliek, maar je moet het samen doen en dus zal ook ik wat dat betreft bereidt moeten zijn wat water bij de wijn te doen.

    In de zin van de symboliek en de omgangsvormen is de vrijmetselarij daardoor wel tameijk conservatief. Maar ach, in een samenleving waarin respect voor de ander steeds minder vanzelfsprekend lijkt te worden is dat traditionele juist vaak een verademing.

    Dit prikbord is overigens zover ik weet geen prikbord van het GrootOosten. Ik denk echter te weten dat het wel, maar dan dus uit eigen particulier initiatief, leden van het GrootOosten zijn die het prikbord hebben opgezet.

    En besloten zijn we allang niet meer. We willen juist meer openbaar. We zijn echter als de dood dat er een verkeerde beeldvorming onstaat. We willen echte om de reden die ik hierboven al eerder heb genoemd wel graag dat de ritualen zoveel mogelijk onbekend zijn voordat men eraan deelneemt. En tja dat maakt openlijk zijn er helaas niet makkelijker. Maar dat is een prijs die we dan maar moeten betalen voor iets waarvan wij overtuigd zijn dat het voor velen die het beleven van grote waarde kan zijn.

  • Peter

    Wordt daardoor misschien het glazen plafond veroorzaakt, dat vrouwen ervaren, als ze bepaalde carrièrestappen overwegen? En wij maar denken, dat dat komt, omdat ze zorg en arbeid niet kunnen combineren. Met een salaris van twee ton kun je je een kindermeisje permitteren.

    Als die Nederlandse en Europese wetten onder auspiciën van de Vrijmetselarij en aanverwante bewegingen tot stand komen, is er voor de wetgever en rechterlijke macht geen vuiltje aan de lucht. Dan zullen er geheime aanvullingen bestaan op de wetboeken, die een anti-discriminatieartikel buiten werking verklaart, zodra het de vrijmetselarij betreft.

    Bedenk maar eens redenen, waarom de vrijmetselarij een prikbord opent.

  • Jurgen

    ik wil geloven dat er glazen plafonds zijn maar ik denk niet dat die ontstaan binnen de vrijmetselarij. daarvoor is de vrijmetselarij toch te divers voor wat betreft haar leden. ik denk dat die meer onstaan doordat er binnen onze samenleving een aantal relatienetwerken zijn die een zeer sterke samenhang kennen. de adel en de aandeel houders van prioriteitsaandelen van grote bedrijven vindt u vooral in deze netwerken. tja en de adelijke titels en vererving van prioriteitsaandelen lopen vaak niet via de vrouwelijke lijn. dat heeft niets met vrijmetselarij te maken maar alles met de naweeen van een patriarchale feodale samenleving. misschien moet u een politieke partij oprichten dan kunt u de wet veranderen en zijn we in een klap van al dat gesodemieter af.

    van uw opmerking over geheime aanvulling op wetboeken snap ik niets. misschien moet u gewoon het boek 2 van het burgelijkwetboek titel 2 (verenigingen) nog maar eens lezen. of nee ik help u.

    Artikel 33.

    Tenzij de statuten anders bepalen, beslist het bestuur over de toelating van een lid en kan bij niet-toelating de algemene vergadering alsnog tot toelating besluiten.

    zoals het u zal opvallen staat in dit artikel niet dat daarvoor aan bepaalde wettelijke voorwaarden moet worden voldaan, zoals het verplicht toelaten van mannen of vrouwen. dat heeft de wetgever bewust gedaan om vrijheid van vereniging te behouden.

    wederom, als u dit wilt veranderen richt dan een politieke partij op. besef echter wel dat u dan aan grondwettelijke rechten zoals de vrijheid van vergadering en vereniging zit te morrelen.