Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

wat houdt vrijmetselaars in?

  • Martine v.d Werf

    Ik heb zo af en toe het woord ‘vrijmetselaars’ horen vallen, maar heb tot op heden nog geen enkel idee, wat het inhoudt.

    Ik sta hier helemaal blanco tegenover.

    Is het een geloof, is het een groep, is het…?

    Ik heb werkelijk geen idee.

    Misschien dat iemand mij een en ander kan toelichten.

    Alvast bedankt.

    groetjes, Martine

  • Anno Zijlstra

    kijk even op www.vrijmetselarij.nl

    Martine v.d Werf schreef:

    >

    > Ik heb zo af en toe het woord ‘vrijmetselaars’ horen vallen,

    > maar heb tot op heden nog geen enkel idee, wat het inhoudt.

    > Ik sta hier helemaal blanco tegenover.

    > Is het een geloof, is het een groep, is het…?

    > Ik heb werkelijk geen idee.

    > Misschien dat iemand mij een en ander kan toelichten.

    >

    > Alvast bedankt.

    >

    > groetjes, Martine

  • Nicxi

    de link werkt niet, page not found….

  • Guy Bottu

    Kijk eens op http://users.swing.be/mason/ Deze functioneert wel! Je kunt je taal kiezen en dan de obediëntie aanklikken.

  • Andre Kooiman

    Martine,

    Ik heb ook even gezocht. Het is een exclusief mannen clubje. Wereldwijd zo'n 5 miljoen leden, las ik. Ze doen heel geheimzinnig en hun pagina's op het internet bevatten nogal wat teksten die proberen uit te leggen dat ze helemaal niet geheimzinnig zijn. Wat mij vreemd overkomt. Ze spreken veel over symbolen en riten. Ze verwijzen naar hermetica en gnostiek. Dit zijn wat mystiek georienteerde stromingen. Ze organizeren zich in lodges waar ze aan zichzelf werken. Misschien dat een echte vrijmetselaar hier eens wat toelichten op wil geven.

    Andre

  • Guy Bottu

    Beste,

    Hetgeen je zegt is gedeeltelijk juist. Momenteel is het echt geen exclusief mannenclubje meer. Er zijn ook vrouwelijke en gemengde obediênties.

    Wanneer we proberen uit te leggen dat we niet geheimzinnig zijn bedoelen wij alleen dat alles wat we doen best honorabel is en we het daglicht niet moeten schuwen; wel integendeel.

    Anders is het gesteld met het bekendmaken van het lidmaatschap van andere vrijmetselaars. Hier houden wij ons aan de regels van de discretie. Dit heeft enkel tot doel dat we de anderen niet willen schaden; want nogal wat personen in onze maatschappij zijn helaas onverdraagzaam en bekijken nog altijd de vrijmetselaars met enige terughoudendheid en proberen hen allerlei machinaties in de schoenen te schuiven. Wij proberen hieraan wel echt iets te doen. En voor alle duidelijkheid, wij zijn ook maar mensen; dus kan er ons ook soms wel eens iets ten kwade geduid worden.

    Door het werken aan onszelf willen we onszelf ook verbeteren als medemens in de maatschappij in de meest algemene zin.

    Groetjes,

    Guy

  • David

    Beste Andre;

    Ik hou er altijd van om (voor) oordelen door te prikken met feiten;

    Blijkbaar ben je niet op de hoogte van Gemengde vrijmetselarij;

    Wij bestaan pakweg twee eeuw, en hebben mischien een wat “progressiever” karakter dan de loges welke uitsluitend mannen toelaten.

    Komt ook door de oorsprong; onze oprichtster was een van de eerste feministes (Maria Deraismes). en doorbrak in de 18'e eeuw met veel lef het monopolie van mannen in de VM.

    kijk eens:

    http://www.droit-humain.org/

    groetjes!