Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Intreden in de Vrijmetselarij

  • Onverlicht

    Hallo,

    Ik ben een student geschiedenis en dus al meerdere malen in contact gekomen met de geschiedenis en de invloed van de vrijmetselarij. Ondanks dat ik al het een-en-ander te weten ben gekomen over de Vrijmetselarij heb ik toch nog een aantal vragen.

    Naar mijn weten wordt iemand die wil intreden is onderworpen aan een-en-of-andere keuring of deze wel geschikt geacht wordt om te mogen intreden. Wat houdt zo'n onderzoek eigenlijk in?

    Aangezien elk genootschap, club of vereniging, contributie vraagt, lijkt het me evident dat dit ook geldt voor de Vrijmetselarij. Aangezien de VM claimt een meritocratie te zijn en geen plutocratie neem ik dat deze ook open staat voor minder bedeelden?

    In hoeverre zijn er eigenlijk nog jonge Vrijmetselaars lid of is de VM gedoemt uit te sterven?

    Met vriendelijke groet,

    Onverlicht

  • Nam

    Hallo Onverlicht,

    Ook minder bedeelden kunnen lid worden en vooraf is er een soort ‘intake’. Dit is om je meer informatie te geven en om erachter te komen hoe je daar tegenover staat.

    Er zijn wel jongeren lid van de VM, maar niet erg veel, ik geloof niet dat de VM daarom uitsterft, meestal is de leeftijd dat men toetreedt gewoon wat hoger, zo tussen 40, 50, soms nog ouder. Je moet er maar net ‘klaar’ ;-) voor zijn, bij wijze van spreken en de een is er eerder mee bezig dan de ander. Maar dat is verder geen probleem, is mijn ervaring.

    Groet en succes!

  • Onverlicht

    Dan ligt de gemiddelde leeftijd dus ver boven mijn eigen leeftijd, wat ik toch bijzonder spijtig vind. Wat wordt er dan precies verstaan onder zo'n ‘intake’ gesprek? Zijn er dan bepaalde criteria waaraan iemand moet voldoen wil hij/zij opgenomen worden in de VM? Worden er wel eens mensen afgewezen voor de VM?

    Onverlicht.

  • een vrij man

    Onverlicht,

    Vooraf, ik ben 45 en al 20 jaar vrijmetselaar. Er is alle ruimte voor de ‘ jongeren’ .

    Zoals Nam zegt, je moet er maar klaar voor zijn.

    Het bedoelde onderzoek is voornamelijk bedoeld om af te stemmen of de verwachtingen van de kandidaat wellicht niet te hoog zijn. De vrijmetselarij biedt een werkwijze die de een wel en de ander niet aanspreekt. Als tijdens zo'n gesprek blijkt dat een en ander niet aansluit is het beter, teneinde aan beide zijden teleurstelling te voorkomen, niet de procedure tot intreding in te gaan.

    Immers, als symbolen je niets zeggen biedt de werkwijze niet zo heel erg veel.

    succes met je zoektocht, wellicht tot ziens

    een vrij man

  • een vrij man

    Onverlicht,

    Vooraf, ik ben 45 en al 20 jaar vrijmetselaar. Er is alle ruimte voor de ‘ jongeren’ .

    Zoals Nam zegt, je moet er maar klaar voor zijn.

    Het bedoelde onderzoek is voornamelijk bedoeld om af te stemmen of de verwachtingen van de kandidaat wellicht niet te hoog zijn. De vrijmetselarij biedt een werkwijze die de een wel en de ander niet aanspreekt. Als tijdens zo'n gesprek blijkt dat een en ander niet aansluit is het beter, teneinde aan beide zijden teleurstelling te voorkomen, niet de procedure tot intreding in te gaan.

    Immers, als symbolen je niets zeggen biedt de werkwijze niet zo heel erg veel.

    succes met je zoektocht, wellicht tot ziens

    een vrij man

  • TK

    In welke regio woon je? wij hebben binnenkort een opendag.

  • remco

    is er een metselaar vrij op 5 juli 2009 ivm het metselen van een muurtje?

    gaarne een reactie,

    vriendelijke groet remco