Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Intreden in de Vrijmetselarij

  • Onverlicht

    Hallo,

    Ik ben een student geschiedenis en dus al meerdere malen in contact gekomen met de geschiedenis en de invloed van de vrijmetselarij. Ondanks dat ik al het een-en-ander te weten ben gekomen over de Vrijmetselarij heb ik toch nog een aantal vragen.

    Naar mijn weten wordt iemand die wil intreden is onderworpen aan een-en-of-andere keuring of deze wel geschikt geacht wordt om te mogen intreden. Wat houdt zo'n onderzoek eigenlijk in?

    Aangezien elk genootschap, club of vereniging, contributie vraagt, lijkt het me evident dat dit ook geldt voor de Vrijmetselarij. Aangezien de VM claimt een meritocratie te zijn en geen plutocratie neem ik dat deze ook open staat voor minder bedeelden?

    In hoeverre zijn er eigenlijk nog jonge Vrijmetselaars lid of is de VM gedoemt uit te sterven?

    Met vriendelijke groet,

    Onverlicht

  • Nam

    Hallo Onverlicht,

    Ook minder bedeelden kunnen lid worden en vooraf is er een soort ‘intake’. Dit is om je meer informatie te geven en om erachter te komen hoe je daar tegenover staat.

    Er zijn wel jongeren lid van de VM, maar niet erg veel, ik geloof niet dat de VM daarom uitsterft, meestal is de leeftijd dat men toetreedt gewoon wat hoger, zo tussen 40, 50, soms nog ouder. Je moet er maar net ‘klaar’ ;-) voor zijn, bij wijze van spreken en de een is er eerder mee bezig dan de ander. Maar dat is verder geen probleem, is mijn ervaring.

    Groet en succes!

  • Onverlicht