Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Religieus zijn een must?

  • Michel

    Hallo, al een paar jaar staat de vrijmetselarij bij mij in de belangstelling.Het motto “ken je zelf” en het werken aan jezelf en dus de samenleving is ook in mijn leven belangrijk. Er is een plek binnen een loge voor mensen met verschillende religieuze achtergronden zolang een ieder zijn eigen geloof niet aan de ander opdringt en het zijne niet als alwetend beschouwd.

    Mijn vraag is nu : is er ook ruimte binnen een loge voor mensen die niet specifiek geloven in een God maar wel geloven dat er een hogere macht is?

    Dus niet vanuit de bijbel of koran bekeken?

    Ik hoop dat er een antwoord komt van een vrijmetselaar.

    Bedankt en met vriendelijke groet,

    Michel.

  • Vleermuis

    Het is toch maar net afhankelijk naar wat voor kennis je op zoek bent, of wat je wilt met je leven of iets dergelijks. Wat de vrijmetselarij betreft is het erg afhankelijk bij welke loge je toevallig bent. Op het esoterische vlak kom je wat mij betreft beter aan je trekken in een goede boekenzaak, bibliotheek of internet. Goed, het is even zoeken, maar staar je alsjeblieft niet blind op ‘Vrijmetselaars geheimen’. Daar zijn ze eigenlijk zelf ook nog niet uit. Bovendien is eigenlijk alles op internet te vinden.

    Groetjes

  • Nico

    Ik ondersteun hetgene wat Guy zegt.

    Om je vraag te beantwoorden of je in een andere God of hogere macht kunt geloven als vrijmetsselaar; het antwoordt is ja, als je maar in iets gelooft een hogere macht kan voor iedereen anders zijn, daarom noemen wij (vrijmetselaars) deze Opperbouwmeester des Heelal. Daar kan iedereen zijn God invullen.

    Ik hoop dat je vraag beantwoord is..

    Groet Nico

  • Amorifera

    Misschien ook eens kijken op www.amorc.nl: De Rozekruisers Orde