Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Meestergraad

  • bobbakker

    Vrijmetselarij.

    Onlangs werd de vraag gesteld in een Loge wat nu eigenlijk de 3e graad inhield.

    We hebben het dan over de 3° van een Schotse ritus (Niet de AASR!!)

    De kern van dit rituaal is de mythe van Hiram

    Immers, dit moet aansluiten op de 4° AASR. Er bestonden verscheidene andere Meestergraden c.q. ritualen. Denk maar aan de oude blauwe graden als de merk en de RoyalArch.

    We hebben het dus over dit rituaal en de zin hiervan in deze tijd.

    Als eerste zou de dialoog / socratische discussie moeten gevoerd worden wat men verstaat onder Vrijmetselarij.

    In de loop van de eeuwen zijn hier een bibliotheek vol verschilende verhalen over geschreven.

    Ergo is dit ? en moet dit ? een vrije keuze van een Loge zijn.

    Het rituaal zelf zit vol met onlogica

    Begin bij het begin

    De aanval van de Gezellen.

    Zij wilden het Meesterwoord van Hiram

    Vraag

    1. waarom Hiram? Er moeten vele meesters geweest zijn op een dergelijk groot bouwwerk.

    2. Had H. wel het meesterwoord? Er staat nergens dat hij Meestermetselaar /steenhouwer was. Nog dat hij gilde lid was, als dat toen al bestond. Hij was de uitvoerder van Soleiman- waarschijnlijk..

    3. Waarom wilde hij geen woord geven? Hij ging zelf niet met de Gezellen in gesprek.

    Het Woord van H.kan nooit het Meesterwoord geweest zijn, maar wat dan wel?

    Als uitvoerder kende hij het totaalplaatje en de normen van de details.

    Was dat misschien Het Woord? De architect voert Het Woord. Het W. was bij God en Het Woord was God?

    De kennis van het totaal en dit kunnen verwoorden? Er stond immers niets op papier dan alleen schetsen!

    Maar wat moesten de Gezellen hiermee?

    Dan het vervolg

    Het vel verlaat het vlees en het vlees verlaat de beenderen staat er in het DH rituaal in Nederland

    Het lijk is dus al aan het verteren. Ergo wordt het pas na een aantal dagen gevonden

    Van een wederopstanding kan dus geen sprake meer zijn.

    Maar wat dan wel?

    Een Geestelijke wederopstanding dan?

    Een symbolische dus

    Niet over etenverteren, kijken etc, maar over geestelijke waarden. Immers zijn dat de kern wat voor veel mensen het mens zijn inhoud.

    Als de Meester gelijkgesteld is aan H. en dat de Gezel eerst geestelijk dood moet zijn om daarna geestelijk tot wederopstanding te kunnen komen, dan is de opleiding tot gezel een opleiding tot geestelijk versterven.

    Wat houd dit in?

    De Gezel en hiervoor de Ll. moet kennelijk de zaken van de geest geleidelijk van zich laten vervreemden, afstand nemen dus.

    Dan betekend de wederopstanding een nieuw begin, een schone lei.

    Hiervoor is dan de opleiding gericht, maar ook om dan daarna dit aan te kunnen!!

    Hier is immers een vaccuum onstaan aan de waarden in het leven.

    Dan de opstanding zelf.

    De meestergreep kan alleen maar symbolisch zijn. Practisch is dit een vieze bedoening.

    Hier gebeurt dan iets wat men als onzin kan aanmerken of als de ingreep van het hogere.

    Het eerste woord het beste wordt dan aangegrepen als het nieuwe woord..

    Als geheim paswoord kan dit er wel mee door, maar als er een meerwaarde moet zijn is dit onzin. Behalve als de een ingreep van hogerhand wordt verwacht. Maar waarom zou hogerhand dit doen?

    Dit houd dan meteen ook een geloof in een hogerhand in!!

    Ik kies ervoor om het te zien als een paswoord

    Maar dan wel het totaal overziend als een verhaal wat schrijft over een paswoord, in en bijzonder onlogische context en zo, maar met dubbele bodems. Vandaar de soms onzinnige zijpaden.

    Dit overziend zou het de taak zijn van de Loge om dit verhaal weer te stroomlijnen voor eigen gebruik. Naar eigen idee over de Vrijm. De Voorzittend Meester heeft dan de taak voor het onderricht, of, als de logica dan toch ingevoerd moet worden, waarom niet de 1e Opz?

    Waarom niet de Ll een Opleiding tot Gezel en de Gezel een opleiding tot Meester, met de betreffende inwijdingen als afsluiting?

    De Ll. instructie is dan weer de eigenlijke opleiding tot Ll. afgesloten met een rituaal tot opneming in de Ll.Loge

    Dan zou de instructie moeten plaatsvinden voor de inwijding.

    De Ll. wordt opgeleid tot Gez. En afgerond met een inwijding en opname in de gezellen Loge

    De Gezel wordt opgeleid en na opleveren van het Meesterstuk opgenomen als meester in de Meester Loge.

    Waarom niet meer werkelijk arbeiden in de werkplaats, foutief ook aangeduid als onze Tempel?

    Onze T. is de T. der mensheid, achter de zuilen en de deur van deze T. achter de Opzz.

    Stel aan de bwstukken de eis dat zij een thema inleiden en afsluiten met een stelling.

    Verwacht van de deelnemers in de Loge dat zij actief deelnemen aan de dialoog.

    Samengevat

    Bepaal het doel van de Vrijmetselarij

    Maak van het systeem een systeem wat het eigen doel dient en niet andersom

    Voer een systematiek in wat in drie stappen het doel bereikt.

    Maak de gebruikte taal modern, duidelijk, maar wel romantisch en dichterlijk

    Doe de woorden de bedoeling onderstrepen en verbinden.

    Laat een kunstenaar / poeet de taal doorlichten en een regiseur of zo de handelingen doornemen op hun inpact. Is de spanning juist opgevoerd, kan dit beter of op een andere plaats?

    Gebruik het arsenaal uit de geschiedenis van de Vrijm. als een kookboek.

    Het totaal moet dan aangekleed worden met kentekenen die passen in deze tijd.

    b.v de straffen. Wel het teken, maar met andere woorden uitgelegd, een andere betekenis?

    Een schootsvel komt uit de tijd van de doorgeknoopte jas en rok kostuum.

    Maar nu? Over de kolbert geknoopt? Leuk ballet rokje. Onder het jasje? Zie je niets meer.

    Zet de kaart op de sjerp? De oude zwaard/degen drager?

    Dat kan onder het rok kostuum en ook over het kolbert worden gedragen.

    Etc etc. Bedenk zelf de verdere vragen en werk ze uit.

    Tot zover mijn gedachten over de Meestergraad die uitmonden in een idee tot revisie van het geheel

    Geen dicht getimmerd gebouw, maar een ruwe schets die een basis kan vormen tot iets nieuws, maar ook tot basis kan dienen tot een dialoog.

    Bob Bakker

  • helios

    Het is interessant dat je aan een regiseur denkt. Om de taal te doorlichten kun je beter een dramaturg gebruiken. Maar dan blijft het ‘probleem’ over wie de ‘uitleg’ geeft, dus je zult binnen de orde moeten zoeken. Dramaturgen zijn er niet veel in Nederland, zeker niet binnen de vrijmetselarij (vermoed ik).

    Het ‘taal duidelijk maken’, lijkt me ook nuttig, hoewel het niet voorbij moet schieten aan het ‘ideaal’ ieder zijn eigen interpretatie te laten geven van wat gezegd wordt of van wat wordt uitgevoerd. Ik denk dat er zeker wat te veranderen is, zolang het niet de grondvesten ‘afbreekt’, is het wel degelijk nodig een moderne versie door te voeren. Alles verandert en hoezeer men ook aan tradities hangt, wel leven gelukkig ook niet meer met het strafsysteem van honderen jaren terug. Maar-ik bedoel dit heel serieus-het mensbeeld is ook zo veranderd. Als men aan de grondvesten begint is dat er 1 van, dat begint niet met de 3e graad, maar de bodem waarop alles staat. Als daaraan getornd wordt kan alles vallen?? Ik denk dat er veel verzet zal zijn, zoals altijd als men een ander idee in de praktijk wil brengen. Soms ontstaan er nieuwe loges met een andere grondslag, misschien ligt daarin de toekomst van jouw (?) plan, ernaast nieuw beginnen ipv proberen te veranderen wat al jaren zo is.

    helios

  • bobbakker

    Ik denk aan varianten op de Franse VM!!

    Authonome mensen die hun eigen vorm zoeken om daarin te werken aan de eigen zoektocht naar hun eigen waarden en Normen