Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

voor alle Nicky's......

  • k

    UITGEKOMEN IN JUNI 2002 en van harte aanbevolen:

    'Verbeelding van het onzichtbare' door Prof. Dr. A. van de Sande.

    Rede, in verkorte vorm uitgesproken bij de aanvaarding van het ambt van bijzonder hoogleraar ‘Vrijmetselarij als geestesstroming en sociaal-cultureel Europees verschijnsel’, in de faculteit der Godgeleerdheid aan de Universiteit Leiden, gehouden op 25 januari 2002.

    Vrijmetselarij is nu al driehonderd jaar een inspiratiebron voor denkers, doeners, dichters, dokters, dominees en duizend anderen die zich in een Loge hebben laten inwijden. Het kan niet anders of dit heeft ook zijn sporen nagelaten in ons culturele erfgoed. In de collectieve herinnering blijven vrijmetselaars zelf echter nagenoeg buiten beeld. Dat ze niet uit de geschiedenis vallen weg te denken, komt vooral omdat er over hen in de loop der tijden zoveel sensationele verhalen in omloop zijn gekomen.

    Onderzoek over de beeldvorming over de vrijmetselarij is niet alleen nagaan hoe vrijmetselaars zichzelf wensten te zien of gezien wilden worden, maar ook hoe ze door anderen werden bekeken. De afgelopen drie eeuwen lijken openheid en beslotenheid daarbij om beurten een rol te hebben gespeeld.

    Dat buitenstaanders het onzichtbare anders verbeeld hebben dan ingewijden, spreekt welhaast vanzelf. Antimodernistische vijandbeelden en sophisticated zelfbeelden prikkelen de nieuwsgierigheid. Wat maken ze ‘zichtbaar’?

    Op die vraag wordt in deze cultuurhistorische verkenning nader ingegaan.

    ISBN 90-72032-09-8 / uitg. 2002

    Euro 9,95, incl. BTW, excl. verzendkosten

    Een uitgave van de Maçonnieke Stichting 'Fama Fraternitatis

  • Nicky

    dank je wel, dat boek zou me misschien wat verder kunnen helpen. Ik ga het direct bestellen!

  • helios

    Wat ik mij afvraag, Nicky, wat studeer jij eigenlijk en aan welke universiteit? Hoe komt het dat je vrijwel nog geen info hebt (blijkbaar) terwijl zo ongeveer alles over de VM te vinden is in de bibliotheek. Ik neem gemakshalve maar aan (omdat dat zeer logisch is), dat je toch eerst een voorstudie en boekenlijst maakt voor je afstuderen. En waarom, indien oprecht geinteresseerd een emailadres met – als naam, dit weerhield mij meteen van enige reactie. Je vraagt naar persoonlijke meningen, oprecht geinteresseerd, maar zelf hul je je ook in een waas van onduidelijkheid. Misschien is dat de kaatsende werking van de bal…Voor veel VM-ers is het een prive gebeuren, voor mij ook, vrijwel niemand weet het van mij. Geen bijzondere reden; het komt gewoon niet ter sprake en ikzelf heb de behoefte niet er over te beginnen.

  • Nicky

    Dag Helios,

    Om een aantal van jouw vragen te beantwoorden: Ik studeer Culturele Antropologie aan de UvA. De reden dat ik nog niet al te veel weet over VM, is dat ik net 2 weken geleden de knoop heb doorgehakt dit onderwerp als afstudeeronderwerp te nemen. Ik ben begonnen met het maken, en daar ben ik nog altjd mee bezig, van een investarisatie van wat er allemaal over te vinden is. De reden dat ik al lange tijd bezig ben met afstuderen, is een combi van gebrek aan zelfdiscipline en het kiezen van té moeilijke onderwerpen, waar niets tot weinig over bekend is. Van de VM kwam ik er al snel achter dat er veel bronnen te raadplegen zijn, waaronder ook het Internet. De reden dat ik mijn e-mail adres anoniem houd, is een soort van paranoia voor het Internet, het onbekende, maar zoals ik in mijn eerste mail al heb aangegeven, wil ik graag serieuze reacties van VM of mensen anti-VM, om mee te kunnen praten.

    Het is zeker niet de bedoeling mij te hullen in een waas van geheimzinnigheid, maar als ik sommige agressieve reacties van dit prikbord lees, houd ik mij liever op de oppervlakte.

    Ik hoop dat e.e.a. is opgehelderd!

    Grtz,

    Nicky

  • bobbakker

    Als je meer wilt weten, stuur mij dan eens prive een mailtje met vragen

  • test

    test