Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

duzzzz, een visie

• sam

ik moet helaas concluderen dat er inderdaad veel negatief wordt gesproken in dit forum en het dus eigenlijk niet gebruikt wordt waarvoor het opgezet is. ik kan me goed voorstellen hoe dit ontstaan is, veel onbegrip, de vragen die gesteld worden krijgen (op enkele na) reacties van nix, hierdoor worden de vooroordelen alleen maar versterkt. de oprecht geintresseerde kijkt het door en komt van ellende niet meer terug, dit heeft tot gevolg dat het hier erg rustig is waardoor de mensen die de negatieviteit bedrijven zich hier kunnen uitleven. erg jammer dus. een oproep eigenlijk aan de vm-ers en de mensen die de juiste interesse hebben maar op 1 of andere manier verhinderd zijn/worden zich tot een loge te wenden, laten we dit forum tot leven brengen en het voor iedereen leuk en interessant houden.

ik zal zo vrij zijn om mijn eigen advies direct op te volgen en de aftrap te geven…..

om dan maar eens te beginnen met het uit de wereld proberen te helpen met 1 van de veel terug kerende voor oordelen over de vm:

hoe is het vooroordeel ooit ontstaan dat de vm een geheime genootschap is die de wereld regeert van uit de schaduwen………..

hoe t is begonnen daar is niemand het over eens dus wil ik eigenlijk niet te ver terug in de tijd, 100-200 jaar ongeveer.

vm als discussie groep, thema's als filosofie, mythologie enz… maar ook filantropisch, en dat vergeten vele……… studeren is dan alleen nog voor de welgestelden in de samenleving….. wie voelt zich aangetrokken tot deze groep? de mens met studie, deze zonder studie heeft wel iets andere zorgen dan een discussie over bv de werken van freud ofzo, die die toch niet snapt als hij al toegang heeft tot deze literatuur en dan nog daar gelaten dat hij kan lezen!!

voor de persoon die wel de scherpzinnigheid van geest heeft of de intense wil tot.., die vind zijn weg vanzelf naar de vm, daar wordt vervolgens deze persoon “opgetrokken”, al dan niet door een beurs voor studie(filantropische intelling he), door de omgang die doet leren en de wil tot kennis verrijking, al zijn het maar de omgangs vormen die anders zijn in bepaalde kringen die men zich eigen kan maken door omgang met… waardoor er mogelijk meer werk/ beter werk kan worden verkregen omdat die persoon als prettig in de omgang wordt beschouwd. tevens zorgt men op een bepaalde manier voor elkaar binnen de vm.

in deze groep van vm-ers zitten vermoedelijk het merendeel van de “gestudeerde” binnen een gemeenschap, en die vormen naar alle waarschijnlijkheid de bestuurlijke macht. dit is een beeld dat zich in meerdere dorpen/ steden zal voordoen. hierdoor kan men inderdaad het idee krijgen dat de besturing van… plaatsvind van uit de vm.

aangezien de vm overal ter wereld voorkomt……..

tegenwoordig is studie niet meer voorbehouden aan de welgestelden, zijn de bestuurlijke machten groter geworden evenals het inwoner aantal van een gemeente, vandaar dat dit beeld zich niet meer zo makkelijk oproept, maar probeer een vooroordeel maar eens weg te krijgen ook al heeft het geen solide basis.

graag jullie visie, laat deze pagina tot zijn recht komen…. groetjes sam.

• Boudewijn Ravenseck.

Te veel taal en spelfouten. Dit rijmt niet met de VM. Immers, taal is een ritueel (…). En daarbij, de lengte van uw boodschap gelijkt niet de ‘spirit’ van de VM.

Toch weer controle aan de poorten? Dat houdt in ieder geval het gespuis weg.

• sam

dit is dus precies wat ik bedoel he, direct weer die negatieve insteek en afkraken, dat is bij mijn weten geen vm, dus welke controle aan welke poort? elkaar in de waarde, gelijkwaardigheid zonder gelijk te zijn, enz…. nogmaals de vragen: welke controle aan welke poort, en waar blijven nu de opvattingen van gelijkheid en waarde, en waarom nu weer zo negatief terwijl ik duidelijk schrijf dat ik dat zo jammer vind aan iets dat zo mooi kan zijn. inderdaad als het op een schrijven van iets aankomt dan ben ik nog wel eens lang van stof zeker als ik me ergens erg boos over maak/aan erger/enz… daarbij denk ik sneller dan ik typ en probeer ik het geheel voor iedereen toegankelijk te houden in een poging onbegrip weg te nemen omdat het mij opvalt op deze pagina dat veel loze en negatieve opmerkingen vermoedelijk uit onbegrip voortkomen. dan nog een vraag, waarom neemt er niemand een initiatief/ geeft niemand het goede voorbeeld/ geeft u niet uw visie/ plaatst u zelf geen stelling of visie?

• Dennis

Beste Boudewijn,

Zou je mij kunnen uitleggen waarom spelfouten niet rijmen met de VM?

Wat bedoel je met “spirit” van de VM?

En wat heeft de lengte van een boodschap te maken met de spirit?

Let wel, deze vragen zijn niet negatief bedoeld, ik zou graag wat verduidelijking van je willen hebben.

Overigens, controle aan de poort hoeft niet alleen voor het weghouden van gespuis te zijn, het kan ook zijn om niet-leden buiten te houden (zoals vrouwen) en die wil ik absoluut niet als “gespuis” beschouwen.

Groetjes,

Dennis

• sam

hi dennis,

…….het buiten houden van niet leden zoals vrouwen……..

deze opmerking vind ik gezien de aard en de koppeling van dit forum niet juist.

dit forum is gekoppeld aan een pagina die ook links plaatst naar de pagina's van de gemengde en de vrouwlijke loge's.

theoretisch gezien zou je ook vrouwen op dit forum als (potentieel) vm-er kunnen beschouwen

zou deze opmerking staan bij een forum gekoppeld aan een pagina waar alleen links staan naar de traditionele vm sites dan zou deze opmerking wel op zn plaats zijn.

groetjes sam.

• sam

geachte heer boudewijn,

(naar ik aaneem dat u er de voorkeur aan geeft op deze wijze aangesproken te worden)

ik had mijzelf voorgenomen mij niet te verlagen tot acties van dit soort, echter ….. het jeukt!!

bent u er van op de hoogte dat zich binnen de vm sinds lange tijd filosofen bevinden?? als ik zo vrij mag zijn…. ik ken niet veel filosofen die kort van stof zijn en zeker niet altijd even correct van spelling en gramatica op het moment van eerste en directe uiteenzetting van een filosofie, dat komt vaak pas later bij verdere uitwerking.

bent u van een eerste generatie vm-ers binnen uw familie?

ik hoop dat ik in het vervolg mijn jeuk beter kan bekrabben.

greetzz sam.

• Dennis

Beste Sam,

Je hebt helemaal gelijk.

Daar ik lid ben van een mannenloge en nog nooit een vrouwenloge of een gemengde loge bezocht heb, heb ik in mijn onnozelheid het gebruik van mijn loge genoemd.

Ik bied jou en de dames welke lid zijn van een loge mijn welgemeende verontschuldigingen aan.

Groetjes,

Dennis

• Dennis

Beste Sam,

Hoe kom je erbij dat “Boudewijn” een vrijmetselaar is.

Volgens mij is dit iemand die het leuk vindt om onrust te stoken.

Groetjes,

Dennis

• sam

omdat ik in het beginsel altijd uit ga van de eerlijkheid van de mens……. misschien een beetje naief maar wel een mooie en positieve insteek voor het leven.

• dhimmy

toch maar eens doen…