Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

zou de echte vrijmetselaar....

• Karel

dan nu willen opstaan en zijn zegje doen….

Ik weet niets van VM, laat ik daar maar mee beginnen.

Het is uiteraard een vooroordeel als ik zeg dat ik denk dat de leden van dit genootschap inderdaad met choker om de rozen staan te snoeien…

Ik had vroeger een klant die ook VM was. Althans dat leidde ik af aan de drukwerkjes die her en der verspreid door zijn woonkamer lagen en waar de term “loge”mij altijd opviel. Tja, inderdaad was ik zo nieuwsgierig om me niet altijd te beperken tot hetgeen waar ik voor gekomen was. Namelijk het stemmen van de vleugel…

Tijdens mijn werkzaamheden ging meneer altijd naar boven. Waarschijnlijk om te ontlopen aan het monotoon geluid wat een pianostemmer produceert. En daar kan ik me iets bij voorstellen..

Ik kwam er als pianostemmer gedurende 10 jaar over de vloer. De vleugel werd om de vier maanden gestemd. Ik ben er dus 30 keer op bezoek geweest.

En bij elke keer dat ik er was, sprak meneer kort na mijn binnenkomst de volgende woorden :

Meneer de stemmer, als u klaar bent met uw werk zou u dan met de bel willen willen rinkelen die langs de trapleunig hangt..?

Als ik na een uurtje werk fungeerde als klokkenluider kwam meneer de trap afgestommeld……….

En dan elke keer hetzelfde ritueel….na wat gefrommel in de portefeuille….deze opmerking : Ik hoop dat u het geen probleem vindt, maar ik zie dat ik niet voldoende kontanten in huis heb om u te betalen. Vindt u het goed als ik het overmaak ?

En ook na 30 keer moest ik mijn rekeningnummer op een stukje krant schrijven….

Tot slot nog dit.

Meneer bewoog zich binnenshuis immer voort met behulp van een kruk.

Groot was dan ook mijn verbazing toen ik hem eens zag in een grote stad waar hij zich druk gebarend naast een zeer charmante vrouw energiek voortbewoog. Zonder krukken…..

Uiteraard is deze man voor mij niet het kenmerk van de gemiddelde vrijmetselaar. Zo dom ben ik nou nou ook weer niet.

Ik hoop echter wel dat u mij niet voor het kenmerk van de gemiddelde nederlandse pianostemmer houdt..

Op dit forum word ik weing wijzer als ik wat wil weten over de VM.

Vandaar dus mijn vraag : Zou de echte vrijmetselaar dan nu op willen staan..?

Als tegenprestatie zal ik u inwijden in de geheime wereld van de pianostemmerij.

• Freek

iedere vrijmetselaar betaalt laat of nooit

iedere vrouw is het zwakke geslacht

iedere homo is een nicht

en wat dies meer zij

en Karel is zo gek als een deur, maar wel een vermakelijk woordkunstenaar

• Karel

lezen mijn waarde

goed lezen !!

• Dennis

Beste Karel,

U hoeft mij niet in te wijden in de geheimen van de pianostemmerij, mijn gehoor is niet zo goed dat ik met Uw kennis ooit een piano zou kunnen stemmen, maar ik wil U wel aan informatie helpen.

Kijk eens op www.vrijmetselarij.nl , er is daar veel informatie te vinden, ook in de diverse bibliotheken is veel te vinden.

Mocht U een keer met een vrijmetselaar willen spreken, geef mij dan (op het vermelde E-mailadres) Uw gegevens door.

Ik zal dan voor U uitzoeken of er een vrijmetselaar bij U in de buurt woont en deze met U contact laten opnemen.

Met vriendelijke groet,

Dennis

• Karel

Geachte Dennis,

kom, kom, vanwaar uw geringschattend oordeel over de capaciteiten van het eigen luisterorgaan..?

Soms lijken talenten namelijk gekoppeld te zijn aan persoonlijke interesses. En vice versa schijnt het ook te kloppen.

U bent dus niet minder als ik als het om auditieve capaciteiten gaat. Evenmin ben ik minder als u…..op welk vlak dan ook..

Hartelijk bedankt voor je reactie.

Op de site door jou genoemd staat zoveel informatie, daar ben ik nog wel even zoet mee.

Als ik na lezing van dit alles nog steeds het idee heb dat ik hier meer van wil weten zal ik zeker kontakt met jou opnemen.

Met een vriendelijke groet ( neemt zijn hoed af met een groots gebaar en vervolgt zijn weg )

Karel

• Freek

Beste Karel,

U stemt de piano

Ik stem op D66

Zo, de lucht is geklaard.

Freek

• Herman

Ja, dat vindt u, maar vind ik dat ook? Dat is nl de vraag. Was voorheen de lucht dan betrokken? Zo vraag ik mij af..

How complicated can you get, zou je zeggen

Behoorlijk dus.

Ik ben alweer minstens twee weken bezig met de VM. En ik moet zeggen dat het de zaken niet eenvoudig maakt. Ik bedoel, dat de uiteindelijke dingen ( wat klinkt dat plat, maar zo bedoel ik het niet hoor ) volgens mij veel simpeler zijn dan wij soms vermoeden. En dat is nou precies wat ik mis in de VM.

Dus maar weer terug naar die mooie manier van denken waarin alles wordt teruggebracht tot dat, wat er wezenlijk toe doet…..voorzover dat bestaat dan althans…..

Nee, ik zeg er niets over. Je kunt er ook nauwelijks over praten, zonder voor krankzinnig te worden versleten…

Of het zou moeten zijn met gelijkgestemden. En die zijn hier niet.

Vermoed ik…

Kijkt vriendelijk in het rond, heeft voor ieder een bemoedigend woord en vervolgt zijn weg…

tja, wat moet je anders, dan je weg vervolgen……..we zijn er toe veroordeeld….

ik vind het niet vervelend hoor…..

• Dennis

Beste Herman (=Karel?),

Let maar niet op Freek, ik weet niet waar deze persoon mee bezig is, maar het lijkt alsof hij niet veel nuttigs wil toevoegen.

Voor wat je vermoeden betreft over gelijkgestemden; als je daar vrijmetselaars mee bedoelt …, ik weet dat er diverse vrijmetselaars zijn die regelmatig de reacties op dit forum bekijken.

Maar doordat er (te vaak) reacties zijn die alleen maar de bedoeling lijken te hebben om “grappig” en/of kwetsend te zijn, willen zij niet reageren.

Als je echter “andere” gelijkgestemden bedoelt, is het wellicht verstandig om dit enigzins toe te lichten, misschien zijn er dan gelijkgestemden die reageren.

Met vriendelijke groet,

Dennis

• Herman

dag Dennis,

Het verbaast me niet dat eventuele vrijmetselaars op dit forum niets van zich laten horen.

Ik laat ook niet meer van mezelf zien op Internet dan ik wenselijk acht.

Helaas worden de openbare plekken op Internet steeds meer plekken waar alleen ruimte is voor oppervlakkig gekrakeel. Zogauw je met een opvallende of afwijkende mening komt word je een kopje kleiner gemaakt…

Ik heb al veel informatie over de vrijmetselarij op het Internet kunnen vinden en zonodig weet ik ook de weg wel te vinden naar meer persoonlijk kontakt.

Hartelijk bedankt voor je reactie.

Grt.

Herman.

• Freek

stel je niet aan, man. is het gevoel voor humor in de schoenen gezakt. dan zou ik Elvis luisteren, die had ook blue suede shoes. En Nancy Sinatra had laarzen die voor wandelen gemaakt waren.