Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

weinig info

• Sjaak

Hallo,

Ik vind dat er maar weinig info te vinden is op het net, jullie zeggen wel dat er zat op het net staat maar ik loop toch tegen summiere beschrijvingen aan veelal over de geschiedenis de oprichting en gebruik van symbolen en rituelen.

Toch zou ik graag meer willen weten, het inhoudelijke ervan.. Ik hoef geen geheimen te weten maar waar over gesproken wordt blijkt eigenlijk nergens uit, dan alleen zeer oppervlakkige info.. Wat zijn de mogelijkheden, wie en wat kunnen toetreden waaruit bestaat de zoektocht en zelf ontplooing?? Zelf ben ik al jaren opzoek naar alles, ik wil weten maar loop tegen een muur aan en zou willen weten kunnen jullie over deze muur heen kijken.. Qua wat bestaat en wat niet, wat er is en wat niet?? Ben ik op mijn juiste pad naar hetgeen wat ik zoek om verder te komen of beloop ik weer een d.ood spoor? Doen jullie de dingen waarvan ik denk jullie doen?

Er wordt hier ook zeer weinig gepost waardoor er ook geen info ontstaat.

Graag een reactie groeten Sjaak…..

• Paul

Hoi Sjaak,

Richt je vraag 'ns aan een loge bij jou in de buurt.

Weet zeker dat ze willen met je willen praten.

Voor een adres: http://www.vrijmetselarij.nl/

Paul

• Sjaak

Paul,

Dank je voor je reactie, de link is mij bekekend en heb er ook kennis van genomen.

Dit is dan ook het struikelblok dat je niet verder komt dan contact te zoeken en een gesprek aan te gaan. Ik ben al wat wijzer geworden in mijn speurtocht doordat ik wat meer info heb gevonden op niet te verwachten plekken op het web.

Het klinkt me interessant daar ik een speurder ben met een filosofisch karakter en zal zeker eens kijken of de loge bij mij in de buurt even tijd kan vrijmaken.

Alleen nu nog de juiste vinden, want er zitten er zeker 4 in een straal van 15km.

Zit er nog verschil tussen de loge's of zijn ze alle eender??

Gr Sjaak……

• Paul

Hallo Sjaak,

Iedere Loge heeft zijn bijeenkomsten op een vaste dag van de week.

Als je op die bepaalde dag niet kan, valt die loge al voor jou af.

Maakt de keuze dus iets makkelijker.

succes met je zoektocht!

Paul

• D.

Hallo Sjaak,

Hoe staat het met de zoektocht?

Misschien een beetje laat, of misschien is het je al bekend, maar toch:

Er zijn ook verschillende organisaties; het GON (Groot Oosten Nederland, enkel voor mannen), Le Droit Humain (gemengd) en de Nederlandse Grootloge der Gemengde Vrijmetselarij.

(Indien je een partner hebt kun je misschien beide lid worden, als men beide wil. Kan van dezelfde Loge, organisatie, maar ook van verschillende. Het geeft een extra band, vind ik.)

Een gesprek is zeker belangrijk, het is de ideale mogelijkheid om op je gemak je idee en bv iets als wederzijdse verwachtingen uit te wisselen. Het gaat toch om iets wat enige tijd en inzet vraagt.

Mijn beeld, in het kort:

Een loge bestaat uit allerlei leden van de maatschappij, het is een soort afspiegeling. Dat houdt dus ook in dat er altijd mensen zijn met je wie jeeen sterke band voelt, krijgt en mensen met wie je wat minder verbinding voelt. Hoge ‘utopische’ verwachtingen zijn daarom niet echt realistisch. (Ik zeg dit, omdat het mij opviel na enige tijd). Een motto wat daarbij van belang is:Zoeken naar wat ons bindt, vermijden wat ons scheidt.

Je kan op internet en in boeken veel info vinden, maar uiteindelijk, wederom, dit is slechts mijn ervaring, duurt het toch enige tijd, misschien zelfs jaren, voor je echt doorkrijgt hóe het werkt; dus hoe de wisselwerking is tussen jezelf en de symboliek, het rituaal; het Ken Uzelve bewandelt een wisselend pad, alles wat mij in mijn leven overkwam, zorgde ervoor dat ik ook via dezelfde en nieuwe symboliek een ander inzicht kreeg over mijzelf. Alles is aan verandering onderhevig, ook dat.

Persoonlijk heb ik er heel erg veel aan!

Veel succes met je zoektocht!