Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Vrijmetselarij een middel, g??n doel !

• k

Het is een wijdverbeid misverstand dat de vrijmetselarij ook echt iets is. Dat het iets tastbaars is, dat het bestaat. Zelfs sommige leden van verenigingen van vrijmetselaren, zgn. Loges, geloven dat. Maar niets is minder waar. Het woord ÿvrijmetselarijÿ wordt eigenlijk geheel verkeerd geinterpreteerd. Waarschijnlijk komt dit door onbegrip en de feitelijke onmogelijkheid uit te leggen wat het nu eigenlijk is.

Maar een simpel feit is gewoon dat de vrijmetselarij als een concreet en duidbaar iets feitelijk helemaal niet bestaat. Daarom is antwoord geven op de vraag wat het nou eigenlijk is ÿvrijmetselarijÿ dan ook niet echt goed mogelijk en loopt men vaak vast in details. Iets dat niet bestaat kun je niet beschrijven. Vrijmetselarij is dan ook niet iets tastbaars, of een organisatie of stroming of zo. Noch is het een religie of geloof.

Nee, vrijmetselarij is gewoon alleen maar een levenshouding. Niet meer dan dat.

Een persoonlijke attitude, iets waar iedereen persoonlijk voor kan kiezen, een manier van omgaan met de wereld, met de mensen en dingen in het leven van alledag om je heen.

En alszodanig derhalve zeer individueel bepaald en ook tijdsgebonden. Omstandigheden die zich in de loop der tijd wijzigen, leeftijd, persoonlijke ervaringen e.d. dicteren nu eenmaal een andere kijk op de dingen. Een levenshouding is iets dat groeit over de jaren.

Een levenshouding kan ook niet meer zijn dan een streven het zo goed mogelijk te doen onder de gegeven omstandigheden, daarbij uitgaande van bepaalde basisprincipes.

Vrijmetselarij is dus niet meer dan een voortdurend streven een zo goed mogelijk mens te zijn. Of beter nog, proberen zo goed mogelijk een mens te zijn. Naar vermogen, dat wel.

Ieders individuele vermogen; er kan dus ook geen algemene maatstok of regel zijn. Dus weer iets dat niet uitgelegd of exact geduid kan worden. Ieders persoonlijke levenshouding gaat immers verder niemand iets aan. Dat moet je zelf bepalen, naar eigen vermogen.

Hoewel je dus helemaal geen lid van een vereniging van vrijmetselaren hoeft te zijn om een dergelijke levenshoudig na te streven is er maar ??n manier om je zoÿn maonnieke levenshouding eigen te maken en dat is om gedurende een langere periode simpelweg deel te nemen aan maonnieke bijeenkomsten en ceremonie?n.

Daar gaat men nl. op een bepaalde eigenaardige manier met elkaar om en daar speelt men een allusief spel waardoor men elkaar de gelegenheid biedt zichzelf beter te leren kennen. Daardoor wordt men gedwongen Ðieder op zÿn eigen niveau- over zichzelf en over de dingen na te denken en kan men zich die typische levenshouding eigen maken. Het hoeft niet, maar het kan en het gaat eigenlijk vanzelf. Het socratische karakter staat een ieder toe zich op zÿn eigen niveau te ontwikkelen. In die zin wordt het ook wel eens een leerschool genoemd.

Het organiseren van dergelijke bijeenkomsten nu is het enige doel en vormt het enige bestaansrecht van de organisatie genaamd Vrijmetselarij in al haar geledingen. Die organisatie bestaat uit individuele autonome verenigingen die niets met elkaar van doen hebben dan dat ze allemaal op dezelfde manier werken en georganiseerd zijn. Daardoor is de mogelijkheid van uitwisseling gewaarborgd. Ze erkennen elkaar op grond van het feit dat ze op dezelfde manier werken. Maar de Loge is en blijft autonoom, dat is de hoogste organisatievorm, die zijn allemaal onafhankelijk. Er is wel een soort federatief verband.

Met ÿwerken wordt de manier bedoeld waarop men in die bijeenkomsten met elkaar omgaat, die typisch maonnieke stijl. Hetgeen ook is wat de vrijmetselaar zich op den duur eigen maakt en waardoor dat inzicht en die rust in jezelf ontstaat die de basis vormt van een evenwichtig mens in een woelige omgeving, iemand die in de regel zal streven naar harmonie.

Vorm en inhoud van die bijeenkomsten zijn sterk traditioneel bepaald en dat complex van tradities vormt in wezen eigenlijk het enige bezit, het enige dat de vrijmetselarij onderscheidt van andere instellingen waar men zich een levenshouding kan aanleren.

Ook de vrijheid van geest die de leden elkaar zeer bewust laten is typisch voor de vrijmetselarij. Men compareert, vergelijkt meningen, maar legt elkaar niets op. Kent in die zin ook geen dogmaÿs. Er wordt van uitgegaan dat een ieder recht heeft op zÿn eigen waarheid. De ware kunst is nu juist het met elkaar verkeren en elkaar toch vrij laten in de eigen mening. Best een moeilijke opgave.

Omdat het nadenken over je levenshouding en het bewust nastreven van bepaalde principes nu eenmaal bij de meeste mensen pas op een bepaalde leeftijd plaats vindt, vind je in de Loges in de regel mensen die pas zijn toegetreden na het afronden van de wilde jaren enz. en wanneer de maatschappelijke verplichtingen e.d. een beetje tot rust gekomen zijn. Maar ook en gelukkig in toenemende mate veel heel jonge mensen.

• Rita

Beste k,

Allereerst mijn complimenten voor dit heldere stuk. Ik ben me al een tijd op de VM aan het oriënteren. Ik ken een mevrouw die jaren lang actief bij de VM betrokken is geweest en zij heeft mij een en ander over haar persoonlijke ervaringen en beleving hieromtrent verteld. Overigens zonder over personen of tot personen herleidbare situaties te spreken. Wegens omstandigheden heeft zij enkele jaren geleden afscheid van de VM genomen. Zij heeft mij verteld dat de VM haar veel goeds heeft gebracht. Dit zowel met betrekking tot haar persoonlijke ontwikkeling als ook de vriendschap die zij er heeft ervaren.

Ik ben nu in een fase van mijn leven beland, waarbij ik op zoek ben naar (nog meer)verdieping. Deze kun je natuurlijk op vele manieren verwerven maar persoonlijk zou ik er de voorkeur aan geven dit proces deels met anderen te doorlopen. Dit uiteraard op basis van wederkerigheid.

Enige tijd geleden heb ik mij ingeschreven voor de nieuwsbrief, maar heb deze tot op heden helaas niet ontvangen. Is dit mogelijk een nieuwsbrief van het GrootOosten en verstuurt men deze niet aan vrouwen? Mij leek het een aardige manier om wat meer actuele informatie over de VM te ontvangen.

Nu kom ik bij een voor mij prangende vraag. Ik ben een behoorlijk autonome persoonlijkheid en als gevolg hiervan wars van hiërarchie. Voor zover mogelijk heb ik kennis genomen van informatie over de initiaties en ritualen (via internet en boeken). Op voorhand wil en kan ik niet uitsluiten dat ik me een verkeerd beeld heb gevormd, maar is hier geen sprake van een hiërarchisch ‘model’? Kunt u mij hier wat meer inzicht in verschaffen? Bij voorbaat hartelijk bedankt voor uw moeite.

• k

1) Verdieping

hoewel deelnemen aan de ritualen en vooral de bijeenkomsten waar lezingen gehouden worden wel degelijk uitnodigen tot verdieping, blijft dat toch een individuele zaak. Hooguit vindt U gelijkgestemden waarmee gesproken kan worden ‘binnen de getande rand’. D.w.z. U kunt Uw medebroeders en zusters volkomen vertrouwen. En anders dan in de maatschappij waar je je mogelijk kwetsbaar moet opstellen om dat te bereiken. Dus het helpt wel, maar het is geen studie-genootschap waar verdieping op het programma staat. Slechts het uitvoeren van het maonnieke spel is de opdracht van de organisatie. Wat U daarmee doet is Uw zaak.

2) Nieuwsbrief

dat is naar ons beste weten een initiatief van Startpagina waardoor actuele artikelen die over het onderwerp van de pagina verschijnen vermeld worden en ook in een nieuwsbrief wordt verspreid. Verwacht hier geen openbaringen van, het zijn artikelen die in de algemene pers verschijnen en zo heel veel verschijnt er niet over dit onderwerp

3) Hi‘rarchie

de verschillende graden richten zich op verschillende aspecten maar er wordt van uitgegaan dat alle mensen gelijk zijn. Dus er is gŽŽn hi‘rarchisch verband tussen de graden. Aspecten ? : In de eerste graad gaat het om de relatie met U zelf, in de tweede graad wordt U gericht op de relatie met de ander, de derde graad gaat om Uw relatie met datgeen wat voor U de hogere macht is. Het is een niet-willekeurige volgorde van de ritualen die men kan doorlopen om het hele plaatje te leren kennen.

Alle aspecten moeten aan de beurt komen. De benamingen Leerling, Gezel en Meester zijn symbolisch en volgen uit het alusieve spel dat men speelt en dat de bouwkunst als basis heeft.

voor wat betreft de functies in de Loges is er een roulatie-systeem en nieuw toegetredenen krijgen vaak veel eerder dan zij verwachten of wensen een functie toebedeeld, per jaar schuift men allemaal een plaatsje door en uiteindelijk zal iedereen ook de voorzittersrol ( de eerste onder gelijken) een keer spelen.

in de menselijke ontwikkeling behoort wel het besef en het leren ermee omgaan dat er nu eenmaal anderen zijn die -daartoe beter uitgerust- boven ons gesteld zijn, het maonnieke spel toont dat zonder dat er ‘op strepen’ gestaan hoeft te worden.

bovendien zijn vrijmetselaren nu juist typisch karakters ‘vrije mensen van goede naam’ die zich niet in een hi‘rarchie laten plaatsen.

• Rita

Beste k,

Hartelijk bedankt voor uw uitgebreide reactie. Mede hierdoor heb ik mijn beeld van de VM nog wat meer in positieve zin kunnen bijstellen. Ik zal waarschijnlijk na de vakantieperiode een oriënterend gesprek aanvragen. Via internet heb ik reeds een link naar een loge in mijn regio gevonden. Wanneer ik eenmaal heb besloten ergens aan deel te nemen, is dat ook met volle overtuiging en inzet. Hier gaat dan soms wel een vrij lang afwegingsproces aan vooraf.

Een goed initiatief, dit prikbord. Ik hoop dat de VM zich niet door vervelende (vooringenomen) reacties zal laten ontmoedigen.

Vriendelijke groet,

Rita.

• Bob Bakker

Rita

Heb je inmiddels een gesprek aangevraagd?

Ben ik benieuwd of het beviel.

Er is op dit moment wel wat te doen rond de VM en o.a. de idealen die je noemt en die soms behoorlijk in de knijp komen door ouderwetse gedachten ( ritualen moeten wel passen op de nieuwe mens om aan te kunnen spreken!) en vernieuwers die alles weg willen gooien.

Proberen de oude gedachten en idealen ( van voor 1700) te laten passen in een modernere jas is dan de uitdaging.

vr gr

Bob Bakker

• langelaan

L.L.,iemand die op de radio iets over de vrijmetselaars had gehoord ( 10 of 11 sept.) zei me dat het heel veel overeenkomsten had met het humanisme, en dan met name met wat ik doe : ik geef humanistisch vormingsonderwijs op diverse openbare basisscholen.( groep 3 t/m groep 8 ) En in uw mail vond ik inderdaad veel overeenkomsten, met name het stuk waarin u de vrijmetselarij definieert als een voortdurend streven zo goed mogelijk mens te zijn. en dit naar eigen vermogen, zodat daarover geen vaste norm aan ieder kan worden opgelegd. Het is een kwestie van eigen keuze en eigen verantwoordelijkheid.Deze ‘levenshouding’ probeer ik de kinderen ook bij te brengen, op een bij hun belevingswereld en niveau passende , speelse wijze en uitgaande van het humanisme,waarbij overigens, net als bij uw organisatie , nog tal van vragen open blijven.b.v. vijheid versus vrijblijvendheid. als organisatie zijn wij vrijwel onzichtbaar . toch krijgen duizenden kinderen elke week HVO'les', ontstaan als alternatief voor het godsdienstonderwijs, vanuit het idee kinderen te willen ‘vormen’ op basis van humanistische waarden.we willen de kinderen bewust laten worden van eigen gedachten en gevoelens, de eigen keuzes, en de consecuenties daarvan voor jezelf en anderen.met als doel een goede sociaal emotionele ontwikkeling, en het ceeeren van een basis voor hun ontwikkeling die hopelijk hun hele leven door zal gaan. helaas is er in de maarschappij nauwelijks geld voor dit soort onderwijs, we doen het met een heel kleine gemeente subsidie. ik ben benieuwd hoe de vrijmetselaars over deze vorm van onderwijs denken. mocht u er meer over willen weten dan kan ik wat info mailen.zoal u ziet (mailadres) ben ik een vrouw, en ik verbaas me over het feit dat uw organisatie er (vrijwel) alleen voor mannen is. Jammer.moeten vrouwen niet dezelfde levenshouding kunnen ontwikkelen ? of hebben ze die al (grapje!)groet l.langelaan.