Ik snap je verhaal lijn niet.
Natuurlijk mogen alle (ex) vrijmetselaars van ieder O. van mij ergens lid van worden.
De grootste nood was dat het grote aantal leden wat LDH verliet groter was dan de instroom. 30 in en 40 uit was jaren lang de regel. Daarvoor hadden wij bedacht dat een Belgisch stijl een goed alternatief zou zijn en dat werd Marie Deraisemes. Helaas werd er ingegrepen door een hogere macht en na veel geklooi, wat hier verder niet terzake doet, werd die Loge in Hoorn gesitueerd, waar zij uiteraard nooit als het nieuwe alternatief kon dienen. In Hoorn was er geen alternatief. Nu het ik tevens begrepen dat de Belgische stijl inmiddels is vervangen voor de bekende hollandse benepenheid en gezagsgetrouwheid aan de zichzelf benoemde grootheden, ook wel Maç. bisschoppen kardinalen en paus genoemd.
Dat deze weg leid tot een verdere demontage van de VM mixte in Nederland zal duidelijk zijn als we de werkelijke ledentallen beschouwen van LDH nederland.
Overigens is LDH-N een Federatie van Blauwe Loges en in een federatie zijn de leden authonoom, nog maar dan in een vereniging! over rode en paarse en witte toestanden wordt niet gesproken,
Ik zou adviseren aan de Ll om nu eens met de Order GW in de hand een paar lieden een enorme schop onder de verheven bips te geven en eens te zien hoe de zaken gered kunnen worden. Maar dan moeten de lakeien ook weg en dat zal teveel gevraagd zijn.
Wat dan overblijft is het enige alternatief een eigen L. oprichten of met Loge en al eruit gaan. Zie Fiat Lux en de Ruwe Steen.
Maar dan moet je wel de Kl. hebben om eerlijk te zijn en dat te veranderen wat verkeerd is en anders blijft het een verhaal als het NGGV en we zien dat dat niet werkt.
Deze tijd eist een andere VM. Daarvoor zijn nieuwe initiatieven nodig, nieuwe wegen die gezocht moeten worden. Hetzelfde thema maar nieuwe uitzichten. Weer de oude oorspronkelijke idealen van 1700 en de rest even laten rusten.
De Nieuwe komende cultuur eist nieuwe getoetste waarden en die weer hun eigen normen. Dat kan de taak zijn van de loge, om de leden de mogelijkheid te geven die eigen normen te ontwikkelen.
De Gevestigde orde zit teveel vast in haar eigen waan en geschiedenis. Vandaar dat we zoeken naar nwe wegen.
hamer en beitel schreef:
>
> Enkele ex LDH leden in de regio Assen denken erover om een
> autonome loge op te richten. In het begin toegankelijk voor
> met name ex LDH leden. Ben je ex LDH lid en wil je meedenken
> stuur dan even een mailtje; ken je ex leden die wellicht
> willen meedenken maak ze dan even op dit berichtje attent.
> email naar ruskenmoor@hotmail.com