Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Werken met ritualen is onzinnig

• Bertus steigerpijp

Waarom werken met ritualen ?

Als je problemen hebt , of levensvragen , noem het beestje bij de naam

en praat in respect met elkaar hierover.

Verberg je niet in duistere tempels om de pretentie op te houden.

Tsjonge wat is dat toch erg passe , die vriijmets.

• wellek

beste bertus zit jij ook op de lange baan

• Guy Bottu

Begrijp die bewering eigenlijk helemaal niet. Hoe kun je iets dergelijks beweren indien je er geen ervaring mee hebt?

• Bob Bakker

Een cultuur bestaat uit ritualen, zij zijn de ankers, de zekerheden in de menselijke omgang. Wijs je de ritualen af, wijs je dan je cultuur af? Maar wij bestaan dankzij onze cultuur, het is de masis van het mens zijn. Je wijst dus je mens zijn af?

Misschien bedoel je dat de VM rituale afwijst? Mag ik dan vragen hoeveel jaar je al vrijmetselaar bent (geweest)?

Ik heb ook een aantal punten die mij niet zi bevallen, maar daarmede gooi ik niet de hele VM weg. Ik denk eerder dat de ritualen slechts een tijdeleijke vorm vertegenwoordigen en dat we de vorm eens tegen het licht moeten houden.

Maar dat is een totaal ander dan ritualen in zijn geheel overboord gooien

Sterkte met het leven

Bob bakker

• Henk de Jong

Hoi Bob,

Cultuur is mooi en daar hebben we een hoop aan te danken. Ik vind echter dat cultuur te vaak verward word met traditie; het was al zo en dus is het “waar”.

Cultuur is ook tot stand gekomen door mensen die om zich heen dorsten te kijken zonder dat ze iets hadden met de VM. Ook die mensen hebben ons vooruitgang gebracht en ik denk op een mentaal gezonde manier.

Daar was dus geen VM voor nodig. Wat wel nodig was is dat ze hun weetjes gingen halen en daar op voortborduurden.

Moet ik de Schotse Rite eerst gedaan hebben om iets toe te kunnen voegen aan het leven? Nee dus, als ik iets toevoeg aan het leven/wetenschap etc., dan will de VM mij graag erbij hebben en mag ik mezelf prijzen alzijnde een Broeder. Maar ik was uw broeder al en zonder mystiek; Ik doe niets in achterkamertjes want ik heb niets te verbergen.

Natuurlijk weet ik hoe het allemaal begonnen was en honderden jaren geleden moest je wel stiekem VM zijn maar die tijd is niet meer en zoals ik vrij ben om te doen en denken zo bent u het ook, er is geen reden meer om iets achter te houden zodat u op de brandstapel komt als u zegt wat u diepste wezen is in tegenstelling tot wat de Kerk zegt.

Als u in deze tijd nog inwijdingsrituelen houdt en voor ons neofieten uw kennis verborgen houdt dan wil u alleen maar de macht die VM hebben gestand doen.

Aangezien ik nog al erg geloof in de wet van oorzaak en gevolg en dus in karma wil ik u ook nog vragen waarom de Katharen, volgelingen van Mani en nog anderen zo uitgemoord werden; was dat hun karma? deden ze iets in vorige levens waardoor dat gebeurde?

En nog een vraag: weet u wie Bogomiel was?

Groeten en bliss.

• k

elk kind weet dat het indirect appeleren het meest effectief is in de menselijke communicatie

elk kind weet dat die zgn ‘directheid’ hem weinig oplevert, elke volwassene die dat niet geleerd heeft en die niet weet hoe het werkt en die nog om ‘directheid’ blijft blaten, kan die zich volwassen achten?

er is een leeftijdsgrens aan het lidmaatschap gesteld, maar zeker moet die intellectueel of ‘geestelijk rijp’ gezien worden.

geen wonder dat hier geen inhoudelijke diskussie ontstaat

de waarde en werking va rituelen wordt ontkent? waar heeft U het over?

de hele menselijke communicatie is doortrokken van ritualistiek

anders werkt het gewoon helemaal niet

• Peerke

Als je gaat trouwen, wil je toch ook een vorm van ceremonie. Een ambtenaar, die achter het loket zit en zegt: “Alsjeblieft, nu ben je getrouwd,” is toch geen bezegeling van de gemeenschap, waarbinnen je woonachtig bent, van het gekozen hebben voor elkaar.

• Peerke

Zelfs de woorden, die we gebruiken zijn rituelen. Het woord ‘woord’ heeft met ‘worden’ te maken, iets tot stand laten komen. Begroetingen, kerstwensen, hoe een telfoongesprek begint en eindigt; dat alles zijn rituelen. Het inpakken van cadeaus, zelfs al weet je wat je krijgt.