Hoi Bob,
Cultuur is mooi en daar hebben we een hoop aan te danken. Ik vind echter dat cultuur te vaak verward word met traditie; het was al zo en dus is het “waar”.
Cultuur is ook tot stand gekomen door mensen die om zich heen dorsten te kijken zonder dat ze iets hadden met de VM. Ook die mensen hebben ons vooruitgang gebracht en ik denk op een mentaal gezonde manier.
Daar was dus geen VM voor nodig. Wat wel nodig was is dat ze hun weetjes gingen halen en daar op voortborduurden.
Moet ik de Schotse Rite eerst gedaan hebben om iets toe te kunnen voegen aan het leven? Nee dus, als ik iets toevoeg aan het leven/wetenschap etc., dan will de VM mij graag erbij hebben en mag ik mezelf prijzen alzijnde een Broeder. Maar ik was uw broeder al en zonder mystiek; Ik doe niets in achterkamertjes want ik heb niets te verbergen.
Natuurlijk weet ik hoe het allemaal begonnen was en honderden jaren geleden moest je wel stiekem VM zijn maar die tijd is niet meer en zoals ik vrij ben om te doen en denken zo bent u het ook, er is geen reden meer om iets achter te houden zodat u op de brandstapel komt als u zegt wat u diepste wezen is in tegenstelling tot wat de Kerk zegt.
Als u in deze tijd nog inwijdingsrituelen houdt en voor ons neofieten uw kennis verborgen houdt dan wil u alleen maar de macht die VM hebben gestand doen.
Aangezien ik nog al erg geloof in de wet van oorzaak en gevolg en dus in karma wil ik u ook nog vragen waarom de Katharen, volgelingen van Mani en nog anderen zo uitgemoord werden; was dat hun karma? deden ze iets in vorige levens waardoor dat gebeurde?
En nog een vraag: weet u wie Bogomiel was?
Groeten en bliss.