Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

een vraag

• Henk de Jong

Hallo allen,

Ik heb een vraag:

Ik heb redelijk gelezen over de VM. Aangaande dat kom ik tot de conclusie dat elke VM in een of andere vorm gerelateerd is, in zijn zienswijze, naar het goddelijke op welke manier dan ook beleefd; dat is een mooie vorm van vrijheid die we elkander kunnen toestaan. Maar als voorbeeld wil ik Bertrand Russel nemen die in filosifie en wiskunde toch niet de minste is. De man is puur a-theist maar nochthans in mijn ogen behoorlijk ethies.

Mijn vraag is: kan een echte atheist, inetelligent en aardig ethies, ooit geaccepteerd worden in de Vrijmetselarij?

Is het nodig dat iemand zo-wie-zo een bouwmeester moet accepteren of is het zoals in het Boedisme, welke geen godsdienst is maar wel een religie, dat de enige bouwmeester jezelf bent; laat ik het zo zeggen: elk wezen is choreograaf en danser tegelijkertijd.

• Bob Bakker

Ja In Belgie en in Duitsland kan ik je helpen.

Neen in nederland.

Overal is het kerkelijk gebonden, of zelfs Vrijkatholiek of theosopisch.Mistiek esoterisch voorzien van hoge krachten etc etc

Vandaar dat ik uit de Nederlandse VM weg ben en nu een “Wandermeister” ben in de Wander Loge Kant

In Belgie kun je namelijk weer moeilijk lid worden omdat je niet actief kunt zijn vanwegen de afstand, en Duitsland idem.

De grote vraag is dan ook wie het lef heeft om een werkelijk nieuwe klub te vormen

Als die er is kun je daar bij aansluiten

• Albert

Hallo Henk,

Ik ben zelf ook atheistisch en lid van de orde.

Dat kan heel goed samengaan.

Ik begrijp dan ook niet waarom Bob zegt Neen in nederland.

Ik denk wel dat je iets moet kunnen met het begrip Goddelijkheid.

Het helpt als je een Christelijke achtergrond hebt, want in de ritualen wordt vaak teruggegrepen op de bijbel, echter … op een andere wijze dan in de Christelijke godsdiensen gebruikelijk is.

De bijbel is een middel, geen doel.

Ik vrees dat er veel mensen zijn die niet begrijpen wat atheisme inhoud en die daarom zo reageren.

We hebben een oud grootmeester die ooit beweerd heeft dat je in God moest geloven om Vrijmetselaar te worden.

Onzin.

Je bent een ruwe steen.

Je weet daarin een zuiver kubieke steen.

Je bent zelf de steen én de bewerker.

Je handelt naar het plan van de Opperbouwmeester van het Heelal.

Dat kun je inderdaad als God zien, maar ook als Levensmysterie, Grond van al het Zijnde, Bewustzijn etc.

Op jou komt het aan.

• k

Vrijmetselarij:

graad 1 regel de zaak met jezelf

graad 2 regel de zaak met je omgeving, je medemens

graad 3 regel de zaak met wat voor jou de hoogste, de spritituele macht is

en als je vind dat je atheist bent, regel het dan daarmee

de vrijmetselarij geeft niet meer, wil niet meer geven/zijn, kan niet meer zijn dan een middel voor een ieder om dat op z'n eigen wijze, z'n eigen tempo, niveau en manier (en waarheid) te leren te doen

duidelijk is dan dat je elkaar daarbij niet voor de voeten kunt lopen met overigens heel mooie, korrekte en wijze en goede maar toch persoonlijke en tijdsgebonden idealen en dergelijke

vrijmetselarij is een middel en geen doel…