Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

nieuwe Vrijmetselarij

• Bob Bakker

Bij mijn rondreizen in facto en per mail, blijkt mij steeds meer dat de VM op de terugweg is. Alhoewel er Loges afsplitsen, beraden die zich niet voldoende op hun opdracht, neen ze zetten zich af tegen de hyrarchie maar bieden niets nieuws.

De oorspronkelijke opdracht van het werken aan de persoonlijke toetsing van de - aangeleerde- normen wordt niet meer gepractiseerd. Is ook “te moeilijk”. De voorsprong uit het verleden is tot een achterstand geworden, dogmatische lieden beroepen zich op een reglement van een cultuur uit 1700. Dat is niet wat deze tijd nodig heeft.

Pragmaticie die willen nadenken en in dialoog gaan over hun eigen normen, met wie zich daartoe ook maar aandient. Bij wijze van spreken dan.

Maar wat ik meer tegenkom is een angst voor de buitenwereld en die anderen. Billenknijpen en beroepen of niet werkende regeltjes, zelfs in het redicule aan toe.Maar dat was nu net niet de mentaliteit van de stichters in 1680.

Die reageerden naar de behoeften van de intelectuelen van die tijd.

De tijd is veranderd maar de behoeften zijn -weer - aanwezig.

De tijd is er nu om iets nieuws op te zetten uit de ruïnes van het bestaande, b.v samen met de restanten van het Humanisme en dergelijken.

Met name de (ex)leden van de GON en LDH wil ik hiermee aanspreken.

Niet het veranderen om hetzelfde voort te zetten, maar om te werken aan iets nieuws gebaseerd op het oude ideaal.

Bob

• Henk de Jong

Om te zeggen ben ik nooit VM geweest maar ik heb er wel veel over gelezen; ben ook in hun tempels geweest (Uterecht/Amsterdam). Ik heb gelezen over de oorsprong van de VM zoals dat nog achterhaalbaar is. De conclusie is dat het een gefixeerde broederschap is op het oude Egypte; niet open staan voor vernieuwing terwijl in deze tijd juist de vernieuwing voorop moet staan.

Het is toch zo dat juist in deze tijd we iets anders willen dan alleen maar de ritus.

Die tijd is voorbij met alle kennis die daar mee verworven is.

Het Nieuwe Atlantis, Civitas Solis etc. etc. is nooit gebeurd en zal ook nooit gebeuren want zo zit het leven in elkaar.

Het Pymander van dit leven is niet uzelf begrijpen. Het Pymander is dat u al oneindig was en nooit iets anders kunt zijn; dat is boven het begrip. Nadat u het begrip van wat dan ooit loslaat dan bent U ongeveer in Nirwana

Maar mensen hebben de gewoonte om niet vrij te willen zijn. Ze zijn liever gehecht aan het een of ander. Daar zijn we goed in. Onbewust weten we daar alles van; en als je gehecht bent hoe kun je dan vrijmetselen? Onmogelijk want zelfs de 32the graad in de Scottish Rite is gehecht en meet het af aan degene die er onder ziiten

Ik zeg even niet de 33 graad om dat geen graad is in de Scottish rite

Waar het om gaat is om het ´Ik´ achter te laten. Het Ego. Let it go! Ontdek de Pymander, ontdek waar de Jacobsladder nooit eindigt.

Kunt u mij iets laten zijn wat ik altijd al was.

Ik ben nooit geboren en daarom kan ik niet doodgaan

Ik heb geen tijd en geen ruimte maar ik creeer het.

Liefde is u gegeven maar karma zult u afwerken

• Bob Bakker

Henk

De VM is onstaan door de Royal Socity die een platvorm wilden om de waarden en Normen in dialoog met elkaar te kunnen evalueren. dat was verboden dus werden de lege Loges van de steenhouwers (brand van Londen) gebruikt om een achtenswaardige dekmantel te hebben.

De krampachtigheid van het vasthouden aan het schijnverleden om meer status te krijgen is dom en verkeerd. We leven nu en er zijn -weer- voldoende ethische problemen om over te praten in de Loge. Op nivo en met respect voor elkaar etc. Een gediciplineerd platvorm om ideeen uit te wisselen.

Niks niet moeilijk, maar de uitvoering is erg glad om weg te glijden.

Vr gr

Bob Bakker

• Pom pom pom

In loges wordt er wel degelijk gepraat over problematiek in de huidige samenleving zolang het raakvlakken met de VM heeft. En verder wordt er buiten de bijeenkomsten ook voldoende over gepraat. Het is een goede werkwijze die niet gedoofd is sinds de 18e eeuw zoals dat bij andere genootschappen het geval is. Het is een levende broederschap en doordat het met symbolen uit de bouw werkt wat nog steeds uniek is, zal deze werkwijze niet iedereen aanspreken. Maar veel mannen, broeders verbreden hun inzichten en verrijken hun leven ermee. Het discussieplatform in alle vrijheid en met alle openheid en respect vind je vooral in de VM terug, op andere plekken in de samenleving zit je al gauw in politieke partijen waar twistgesprekken en (eigen)belangen spelen, of dat je dat nou wilt En je kunt ook discussieren op internet, maar dat louter vermaak, tijddoden en niet echt de plek voor serieuze zaken.

• Bob Bakker

ben ik benieuwd waar je die ervaring hebt opgedaan.

Ik ben dat in Nederland teweinig tegen gekomen en als er al een schijntje van aanwezig was, was dat met een allergie voor vrouwen, terwijl die juist hun eigen inbreng kunnen hebben.

Verder was mijn ervaring dat een club die uitstraalt dat een Vrijmetselaar uiteraard een VVD er of LPF er moet zijn, weinig neutraal te noemen.

In iedergeval niet er vernieuwend. Of zijn ze dat wel? prima, ik ben een lid van de gemengden en ik wil graag eens visiteren bij een GON Loge, net zoals ik dat heb kunnen doen bij meerder L. in Duitsland en Belgie

vr gr

Bob Bakker