Bestaan in Nederland liberale (met seculaire manier van het denken dus zonder 'Opperbouwmeester des Heelals)? Bedankt voor een antwoord.
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsWaarde Bertus
Waarom is dat niet geoorloofd??
Omdat een paar lieden besloten hebben de geschiedenis te bevriezen?
Indertijd waren invaliden niet toegstaan, maar ik neem aan dat besneden joden nu wel worden toegelaten?, en blinden en lammen??
Vrijen waren in die tijd de mensen die zelfstandig werkten, maar ik neem aan dat de directeur van een bank, odie van een Albertheijn wel lid kunnen worden tegenwoordig?
etcetc
In de middeleeuwen waren de engelse vrouwen zelfstandig en de man gelijk.
Dat werd door de masculine paternalistische vrouw onvriendelijke kerk en de daaruit volgende cultuur gelijdelijk afgebouwd tot het zielige domme zwakke schepseltje van begin 1700. Is dat het beeld van nu? Maar toch verdedigen de Masculinen de segregatie met het vuur van de ware dogmatische moslim man
En dat is net zo met de bijbel
Als we moeten vast stellen dat het gaat om de vrije en ongebonden meningsvorming over waarden en Normen in onze cultuur, dan kun je de bijbel blijven citeren en als uitgangspunt nemen, maar ook pinkeltje.
Je kunt ook door dialoog met verstandige mensen een eigen mening vormen. Die van jouw en niet die van een middeleeuwse monnik of zo.
Is dat verkeerd? Ik denk van niet. Als je niet kunt evalueren, sterf je uit.
Mijn heren, wees niet zo verrekte benauwd voor veranderingen en geev andere, anders denkenden het respect wat zij verdienen.
Dan heb je meteen ook geen problemen meer met omgebouwde mannen en homo's uit eigen kring
Br gr
Bob Bakker
Ika
LDH heeft gemende Loges, maar daar licht de bijbel centraal en gaat het om de Mystieke en esoterische stroming. Maar woon je in de buurt van Duitsland of Belgie, dan zijn er opties te over. Allen zeer beschaafde en humanistische vrijdenkers, Heel vaak uit het onderwijs of werkend op de universiteit.
vr gr
Bob Bakker
Bob Bakker schreef:
>
> Waarde Bertus
> Waarom is dat niet geoorloofd??
> Omdat een paar lieden besloten hebben de geschiedenis te
> bevriezen?
> Indertijd waren invaliden niet toegstaan, maar ik neem aan
> dat besneden joden nu wel worden toegelaten?, en blinden en
> lammen??
> Vrijen waren in die tijd de mensen die zelfstandig werkten,
> maar ik neem aan dat de directeur van een bank, odie van een
> Albertheijn wel lid kunnen worden tegenwoordig?
> etcetc
> In de middeleeuwen waren de engelse vrouwen zelfstandig en de
> man gelijk.
> Dat werd door de masculine paternalistische vrouw
> onvriendelijke kerk en de daaruit volgende cultuur
> gelijdelijk afgebouwd tot het zielige domme zwakke
> schepseltje van begin 1700. Is dat het beeld van nu? Maar
> toch verdedigen de Masculinen de segregatie met het vuur van
> de ware dogmatische moslim man
> En dat is net zo met de bijbel
> Als we moeten vast stellen dat het gaat om de vrije en
> ongebonden meningsvorming over waarden en Normen in onze
> cultuur, dan kun je de bijbel blijven citeren en als
> uitgangspunt nemen, maar ook pinkeltje.
> Je kunt ook door dialoog met verstandige mensen een eigen
> mening vormen. Die van jouw en niet die van een middeleeuwse
> monnik of zo.
> Is dat verkeerd? Ik denk van niet. Als je niet kunt
> evalueren, sterf je uit.
> Mijn heren, wees niet zo verrekte benauwd voor veranderingen
> en geev andere, anders denkenden het respect wat zij verdienen.
> Dan heb je meteen ook geen problemen meer met omgebouwde
> mannen en homo's uit eigen kring
> Br gr
> Bob Bakker
Beste Bertus,
Vrijmetselarij ken toch geen dogma's. Dus het dogma van regulier of irregulier is niet des vrijmetselaars.
Nu zijn er twee mogelijkheden. Of u bent zelf de mening toegedaan dat gemende loges ongeoorloofd zijn of u laat uw oren hangen naar wat in de wandelgangen “Engeland” wordt genoemd en die dit voor u bepaald heeft.
Als het eerste het geval is, kunt u hoogstens zeggen dat u het ongeoorloofd vindt maar zeker niet dat het niet geoorloofd IS. Uw persoonlijke mening poneren als een algemeen geldend feit is niet maçonniek. Het laat namenlijk geen ruimte voor een andere mening en die verscheidenheid aan meningen is juist wat de vrijmetselarij zo boeiend maakt.
Als het tweede het geval is, zou ik u het onderstaand gedicht, dat ik onlangs in een Logegebouw tegenkwam, ter overweging willen geven.
Het denken mag zich nooit onderwerpen
noch aan dogma
noch aan partij
noch aan hartstocht
noch aan belang
noch aan vooroordeel
noch aan om het even wat
maar uitsluitend aan de feiten
want zich onderwerpen betekent
het einde van alle denken
Als voor u, door een ander wordt bepaald dat iets ongeoorloofd is, dan onderwerpt uw denken zich aan dat van een ander. Dit houdt in dat u ophoudt zelfstandig te denken. Hoe rijmt u dat met vrijmetselaar zijn.
Sjouk
In Nederland zijn er 2 Loge werkend onder de IOGVM Le Droit Humain die niet met de bijbel werken. Emergo in Terneuzen en Maria Deraismes in Hoorn. De bijbel ligt in de tempel als symbool dat staat voor -het boek van de heilige kennis- en niet in de hoedanigheid van Bijbel.
Er zijn in ook Loges die in een liberale geest werken en toch het boek van de heilige kennis al symbool gebruiken. Er zijn vele mogelijkheden en dat maakt het erg boeiend.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?