Het is een hypocrisie om zogenaamd in een liberale geest te werken en de bijbel als symbool te gebruiken. Volgens mij gaat het niet samen, volgens mij zou de Ethiek van Spinoza er op zijn plaats zijn.
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsBeste ika,
één van de eerste zo niet de eerste zgn. ‘kenvraag’ in alle vormen van vrijmetselarij, is de vraag ‘Bent U Vrijmetselaar?’ wanneer je bv. aan de werkzaamheden (lees bijeenkomst) deel wilt nemen.
en het eenvoudige antwoord daarop luidt; (tenminste als dat dan ook zo is..)
'Al mijn Broeders (en Zusters..) erkennen mij alszodanig'
en waarop baseren zij die ‘erkenning’ dan wel?
op de bijzondere omstandigheden van mijn aanneming enz enz enz
duidelijk is dan dat wil je iemand kunnen erkennen, dat er dan een soort afspraak moet zijn over waar dan al dan niet aan voldaan is tijdens die opname.
Je zou immers ook gewoon dan toegang kunnen vragen in elke willekeurige Loge en aan de vergaderingen deelnemen op basis van het feit dat je een boek gelezen hebt ofzo. of een diploma gekocht hebt bij het antiquariaat.
die ‘erkenning’ dat is het enige waar het om gaat in deze hele materie.
De Loges in nederland steken in een zodanig federatief verband dat gegerandeerd is dat mensen aangenomen in Loge A erkend zullen worden in Loge B.
er vindt nog een soort onderzoek plaats, maar dat is verwaterd omdat door die federatie die de Loges vormen (Grootoosten genaamd) in feite gegrandeerd is dat men aan de eis ‘ingewijd te zijn zoals wij dat hier doen’ voldoet.
De historische ontwikkeling is nu eenmaal zo dat de Londense Loges zich als eerste in die vorm georganiseerd hebben en daardoor de verantwoordelijkheid van het initiatief hadden internationaal wederzijdse erkenning en dus uitwisseling mogelijk te maken. Middels deze route wordt overigens -en dat kàn ook helemaal niet, we zijn toch niet achterlijk hier?- geen enkele druk of wat dan ook uitgeoefend.
wat zou daar ook het nut van zijn?
En we mogen hopen dat al die standaard diskussietjes die almaar over dat boze Engeland en dat domme achterlijke Grootoosten gaan, zich nu eens eindelijk zouden richten op waar het eigelijk om gaat, nl. die ‘erkennings-regels’.
En langs die weg is het helemaal zo moeilijk niet om dan ook iets te bereiken,
maar houd nou eens op met al die standaard negatieve verhalen en begin bij waar het wezenlijk om gaat. als die kernmaterie in de korrekte zin op tafel komt dan is er van alles mogelijk.
het is werkelijk ongelooflijk dat we van zoiets eenvoudigs zo'n drama met zulke spookverhalen hebben weten te bakken.
Spinoza levert in zijn Geometrische Ethiek al op de eerste bladzijden een Godsbewijs af. Toen de Vrijmetselarij ontstond, werd geometrie geassocieerd met het bereiken van absolute waarheid, en dus van God. Zie ook de ‘G’. Door nu te stellen dat de Bijbel niet als symbool kan worden gebruikt, zeg je juist dat de Bijbel een absolute betekenis heeft. Ook een niet-gelovige logebroeder kan de Bijbel gebruiken als symbool voor een geheel van morele en/of spirituele waarden, met een ‘àla carte’ overslaan van passages die over dingen gaan die niet aanspreken (wonders, beloften, hoop).
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?