Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Bouwstuk

• Tim Berbers

Geachte vrijmetselaars en niet-vrijmetselaars,

Ik ben geen VM maar interesseer mij voor de VM, vooral omdat ik er mijn profielwerkstuk aan wijd (hoewel dat natuurlijk weer voortkomt uit interesse).

Ik vroeg mij af of je op internet forums kan vinden die gewijd worden aan maconnieke discussies. Zijn er ook plekken op het net waar bouwstukken en dergelijke “gepubliceerd” worden, of wordt alles binnenskamers gehouden (dat zou ik erg jammer vinden). Ik vraag mij namelijk af hoe zo'n bouwstuk eruit ziet en wat men in de loge zoal bespreekt. Ik weet dat dit heel erg varierend is, maar ik zou graag een aantal bouwstukken lezen als voorbeeld zodat ik het filosofische aspect kan behandelen in mijn werkstuk. Ik interesseer mij namelijk vooral voor dit filosofische aspect, de rituelen boeien mij iets minder (ik veroordeel ze overigens niet).

Groeten,

Tim Berbers

• bakker

Tim

Wat beschouw je als een maç. onderwerpen. Masons praten over het algemeen alleen over de vrijmetselarij. Alle andere onderwerpen zijn al snel taboo, hetzij omdat ze politiek verklaard worden door mensen die er niet over willen praten, zoals armoede in nederland, of omdat ze kerkelijk verklaard worden, zoals ethische problemen.

Hiermede vergeet men dan voor het gemak dat dit nu juist de thema's waren waarvoor de Vrijm. werd opgericht.

het kan verkeren zei bredero al

• A.J. Heinhuis

Waarde heer Berbers,

Ik weet dat ik laat reageer, maar dat heeft te maken dat ik niet met ICQ werk en daardoor uw vraag niet ben tegengekomen.

Ik mag aannemen dat U mijn site heeft ontdekt met al mijn te lezen bouwstukken.

Natuurlijk zijn namen of afgekort of verwijderd.

Dit zijn allemaal leerling of 1e graadsbouwstukken welke voor een ieder toegankelijk zijn.

M.a.w. de teksten zijn feitelijk niet aangepast.

U kunt mij via Google en Ilse vinden; type Maconnieke bouwstukken in en u vindt mij op de eerste pagina.

Ondanks de weinige reacties zijn de reacties zeer positief en blijf ik mijn bouwstukken publiceren. En misschien, met behulp van mijn site, hoop ik de lezers geinteresseerd te laten raken in de Maconnerie/Vrijmetselarij.

Met vriendelijke groet

A.J. Heinhuis

Lid V.M. Loge Concordia ad Libertatem.Tim Berbers schreef:

>

> Geachte vrijmetselaars en niet-vrijmetselaars,

>

> Ik ben geen VM maar interesseer mij voor de VM, vooral omdat

> ik er mijn profielwerkstuk aan wijd (hoewel dat natuurlijk

> weer voortkomt uit interesse).

>

> Ik vroeg mij af of je op internet forums kan vinden die

> gewijd worden aan maconnieke discussies. Zijn er ook plekken

> op het net waar bouwstukken en dergelijke “gepubliceerd”

> worden, of wordt alles binnenskamers gehouden (dat zou ik erg

> jammer vinden). Ik vraag mij namelijk af hoe zo'n bouwstuk

> eruit ziet en wat men in de loge zoal bespreekt. Ik weet dat

> dit heel erg varierend is, maar ik zou graag een aantal

> bouwstukken lezen als voorbeeld zodat ik het filosofische

> aspect kan behandelen in mijn werkstuk. Ik interesseer mij

> namelijk vooral voor dit filosofische aspect, de rituelen

> boeien mij iets minder (ik veroordeel ze overigens niet).

>

> Groeten,

>

> Tim Berbers

• dany

http://www.vrijmetselaarsgilde.eu/mac-bouwstukken.htm