Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Voor wie dit leest

• Benjamin

Hallo,

Mijn vraag is of er meer mensen zijn die geinteresseerd raakten in de Vrijmetselarij, maar afhaakten of zich in ieder geval niet aanmeldden, omdat een geschikte loge moeilijk te vinden was in de zin van dat een loge voor twintigers moeilijk te vinden was? Ik woon thans in Amsterdam, (uiteraard ook) hier zijn loges, maar het feit dat ik daar de jongste zal zijn, d.w.z. mij tussen eerwaarde leden bevind die mijn vaders kunnen zijn, weerhoudt mij totopheden enigszins. Ik vroeg mij af of er meer jongens zijn die met dit probleem zitten.

mvg,

Benjamin

• Ron

Benjamin,

ik was 25 toen ik lid werd, ben inmiddels 45;

Ik heb het leeftijdsverschil nooit als drempel gezien; in al die jaren is het nooit een probleem geweest.

Het grote voordeel van een vereniging met leden van verschillende leeftijden is dat men van elkaars ervaringen kan leren. Zo is de oudere geïnteresseerd in de belevingswereld van de jongere, die op zijn beurt “gebruik” kan maken van de ervaring van de oudere broeders.

Tot op de dag van vandaag ben ik van mening dat toetreden op jonge leeftijd ( mits men er geestelijk klaar voor is, maar uit je verhaal maak ik op dat je dat bent) een enorme verrijking voor het dagelijks leven kan bieden. De ervaringen van de broeders kunnen je helpen bij de dagelijkse zaken waar een twintiger tegen aan pleegt te lopen.

Ik wens je succes bij het maken van deze en vele andere keuzes

Ron

• Benjamin

Ja, maar mij ging het er nou juist eens een keertje om, om die twintigers bij elkaar te krijgen. Mensen verschillen zo ontzettend. Er zijn mensen die zijn reeds jong volwassen en anderen blijven oud onwetend. Van die jong volwassenen kon ik al een boel opsteken. Het had mij in orde geleken wanneer die loge voor de onzen er kwam. Het is kennelijk een kwestie van tijd dat dit gelezen wordt en dat men begint te reageren. Bono animo sum.

• Ralph

Beste Benjamin,

Volgens mij heb je essentie van de vrijmetselarij niet helemaal begrepen.

Niettegenstaande wens ik je succes met de keuzes die je zal maken in je leven.

Groet,

Ralph (32)

• Benjamin

Beste Ralph,

Volgens mij heb jij mijn essentie niet helemaal begrepen.

Desondanks dank ik jou voor je nuancering.

Groet,

Benjamin

• bakker

het is op dit moment moeilijk voor een jong mens om een passende L. te vinden. Te minste als je geen man bent en niet in een kerkelijk clubje terecht wil komen.

Bij het GON zijn wel een paar Loges met wat jongere leden en een beetje progressief rose getint, dus moet je naar voorlichtingsavonden en zo.

Soms kun je mailen en krijg je zelfs antwoord, maar stel wel je vragen open en duidelijk. Wat ook kan is lid worden van een gemengde L. in Amstelveen zoals De Ruwe Steen en dan gaan visiteren in Belgie, als je tenminste de gemende humanistische en vrijdenkers kan van de Vrijmetselarij zoekt. Voor de echte liefhebber bestaat de mogelijkheid om evt. lid te worden van een Duitse wander Loge om dan overal in de beschaafde gebieden te gaan visiteren samen met een Opzz. In Nederland kom je dan helaas ook nergens in de Loge want je bent dan niet erkend (!) door de mannen omdat je besmet bent door in een gemengde club te zijn geweest en bij de DH omdat daar de Maç. bisschop de pest heeft aan democratische vernieuwing die haar macht zou doen verminderen.

vr gr

Bob

• Jelle Spijker

Ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat de Loges vol lopen met jongere leden. Ik ben een vrijmeteslaar in Canada, en het is een fenomeen van de laatste jaren dat er meer twintigers en dertigers op de deur kloppen. Het is ook interessant om te zien dat ze over het algemeen erg gedreven, fanatieke en actieve leden zijn.

Jelle

• Paritosh

Dus ook in de vrijmetselarij gaat het niet echt over gelijkwaardigheid zoals het zou moeten zijn. Ook hier speelt macht en egoïsme nog een duidelijke rol als ik de verhalen zo lees, ookal lijken ze nog zo onbevooroordeeld over te komen. Jammer, ik had gehoopt dat het er daar wat gelijkwaardiger aan toe zou gaan. Het geeft mij weer eens de bevestiging dat je je maar met één iets zou moeten verbinden: je eigen Zelf. Ook de vrijmetselarij is een vlucht om niet met het Zelf van je eigen wezen te verbinden maar je afhankelijk op te stellen van iets buiten jezelf. Ik kan me niet spiegelen aan zaken die niet volledig duiden op onvoorwaardelijke gelijkwaardigheid en dus ook niet aan de vrijmetselarij. Ook daar vind je blijkbaar rangen en standen en dat geeft toch weer ongelijkwaardigheid aan. Of je nou jong of oud bent, man of vrouw, het zou allemaal niets moeten uitmaken. Dat vrouwen al niet de keuze krijgen om zich aan te sluiten in een gemengde loge duidt erop dat de vrijmetselarij niet met de tijd meegaat en daarmee discrimineren ze de vrouw. Toch spreken ze over gelijkwaardigheid maar intussen speelt het ego toch nog steeds mee. Die ideeën en regels komen alleen maar uit het hoofd en dat is de zetel van het ego. Mij bekruipt dan het gevoel dat alles wat ze uitdragen toch uit het ego komt, beredeneert word in plaats van dat er uit het hart gesproken wordt. Mannen blijven mannen en mannen staan nu eenmaal bekend als de rationele helft van de bevolking. Dat betekent dat de man toch nog steeds de controle houdt over de vrouw, het verstand het gevoel onder controle houdt. Dat uit zich in het feit dat vrouwen niet de keuze hebben om in een gemengde loge terecht te kunnen. Waar zijn mannen dan bang voor? Om werkelijk te gaan voelen, om de controle te verliezen. Dat is de reden dat vrouwen niet in een gemengde loge terecht kunnen. Dat terwijl mijn mening is dat man en vrouw zich met elkaar horen te verenigen zodat er een balans komt tussen beide geslachten. Dan kunnen er wonderen gebeuren. Dat geldt voor alles, onze maatschappij maar ook voor de vrijmetselarij, de religie, voor de hele wereld. De vrijmetselarij zou dan ook voor mij geen alternatief zijn om me bij aan te sluiten. Dat betekent dat er maar één optie over blijft om te zoeken: IN MEZELF.

• frans

Laat je niet door de leeftijd beinvloeden, ik was zelf 28 toen ik me had aangemeld, en heb tot heden dagen geen spijt van , ik zie alle broeders als gelijke, ongeacht de leeftijd.dus mocht je interesse hebben , bezoek eens een loge in de buurt , je zal van harte welkom zijn.

vriendelijke groet

frans.Benjamin schreef:

>

> Hallo,

>

> Mijn vraag is of er meer mensen zijn die geinteresseerd

> raakten in de Vrijmetselarij, maar afhaakten of zich in ieder

> geval niet aanmeldden, omdat een geschikte loge moeilijk te

> vinden was in de zin van dat een loge voor twintigers

> moeilijk te vinden was? Ik woon thans in Amsterdam,

> (uiteraard ook) hier zijn loges, maar het feit dat ik daar de

> jongste zal zijn, d.w.z. mij tussen eerwaarde leden bevind

> die mijn vaders kunnen zijn, weerhoudt mij totopheden

> enigszins. Ik vroeg mij af of er meer jongens zijn die met

> dit probleem zitten.

>

> mvg,

> Benjamin

• freemasonnette

Onderschat niet de macht van het woord wat beladen is met emoties….wees bewust dat wat je leest maar een weergave is, die voortkomt uit iemands ervaringen, vrewachtingen, etc, etc, een ander kan het geheel anders beleven en … Utopia willen betreden…ieder zijn eigen innerlijk utopia. Als je dit kunt delen en vinden in ‘de ander’ dan is dat heel wat waard, mits je daar waarde aan hecht.