Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

gemengde orde

• linda

Is er iemand die mij iets kan vertellen over de eventuele verschillen/voor of nadelen

bij het toetreden van een gemengde of niet gemengde orde?

Linda.

• Sasja de Leur

Mannen hebben de keuze om toe te treden in een gemengde of niet gemengde orde. Vrouwen hebben die keuze niet. Er zijn wel verschillen in het rituaal. Maar de doelstelling is hetzelfde. De zoektocht naar het licht, wat een ieder op zijn of haar eigen wijze doet.linda schreef:

>

> Is er iemand die mij iets kan vertellen over de eventuele

> verschillen/voor of nadelen

> bij het toetreden van een gemengde of niet gemengde orde?

> Linda.

• Bob Bakker

Wat verstaat men onder “zoektocht naar het licht”?

In iedergeval is LDH (gemengd dus) een club die slecht is georganiseerd.

Ze noemen zich een Federatie van blauwe Loges maar practiseren een soort van Maç. Bisschop die door cooptatie aan de macht is gekomen.

De inhoud is gevormd door de Nieuw Katholieke Kerk en dus nauwelijks neutraal te noemen en de ritualen zijn een mix van Franse en Engelse invloeden en men noemt dat universeel. Daarnaast is LDH niet vies van dezelfde practijken als de GL masculienen, maar dan onder de gemengde clubs. achterklap en roddel bepalen te vaak de strategie. Een Tante die ongecontrolleerd dubieuse nieuwe bepalingen meebrengt uit parijs, zonder bewijs etc. laat invoeren is niet echt geloofwaardig om als de democratie beschermer op te treden.

Hier tegenover staan de heren die vast houden aan een zwaar achterhaald principe dat vrouwen geen vrijm. kunnen zijn. Er zijn gee werkelijke reden aan te slepen, behalve dezelfde die de conservatieve mohamadanen gebruiken om hun vrouwen gesluierd te houden. Waarschijnlijk zouden ze dat ook met hun eigen vrouwen willen.

Maar het veschil zit hem in de beleving verder.

De heren werken meestal in de "voorhof, hebben daar hun bouwstukken en gaan daar dan in dialoog over de inhoud.. De Tempel is een plaats voor feest als inw. en dergelijken. Terwijl LDH als Franse club altijd in de tempel werkt, waardoor mensen zich zoms priesters wanen en daarnaar handelen.

Verder is bij de masc. de AASR strict gescheiden van de blauwe graden, maar ze hebben wel meer smaken in die hogere graden. tot en met snoeperige reisjes naar kilwinning Schotland), maar dat is voor de rijkere snob en verkeerde interpretator wat VM nu eigenlijk werkelijk is.

vr gr

Bob Bakker

• Pallas

Ik kan je vertellen dat ik al jaren aangesloten ben bij een gemengde loge, daarvoor was ik aangesloten bij laat ik het maar zo zeggen een mannen loge.

Waarom? mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig en wil men werkelijk iets leren, dan kan dat alleen van zowel de vrouw als de man.

Mijn ervaring is dat de meeste mannen toch vaak op vrouwen neerkijken.

75% van de mannenloges zijn conservatief, terwijl gemengde loges juist veel progressiever en daardoor in hun denkwijze met de tijd mee zijn gegaan.

De ritualen, werkstukken etc zijn gelijk als die in de mannenloges, toch is het opmerkelijk dat bij een inwijding juist vele bezoeken komen uit de mannenloges, vanwege de juiste en mooie uitvoering van de ritualen tijdens een inwijding en de gezelligheid achteraf.

In dec 2006 was er een documentaire van 250 jaar VM van het Grootoosten der Nederlanden, interessant maar helaas met 3 grove basis fouten tezien.

En ook de gemengde loge kent dezelfde hogere graden, maar zoals in iedere organisatie zijn er hogere functies en de één neemt dat serieus, heeft de kennis en de ander weet zijn hoofd boven water te houden door flinke donaties.

• platonicus

Hoewel dit geen drukbezochte discussie is, wil ik voor hen die toevallig op deze berichtenuitwisseling stuiten verwijzen naar de web/site van de Internationale Orde der Gemengde Vrijmetselarij “Le Droit Humauin”,met wat meer informatie over de Gemengde Vrijmetselarij. Ook zijn daar de Loges vermeld waartoe men zich kan wenden voor nadere informatie of eventueel mondelinge toelichting.

Jammer dat Bob Bakker zich als ex/lid van deze organisatie zo negatief uitlaat over deze Orde. Per mei 2007 zal overigens een nieuwe vertegenwoordiger van de Opperraad worden benoemd.

• licht

1, is de loge behoorlijk gedekt

2. is iedereen VM

3. waken over solidariteit, mededogen, respect en vergeving

4. kan ik tot 3 tellen………