Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wie wil er iets vertellen over wat de Vrijmetselarij voor jou betekent

  • http://www.psycho-hypnotherapie-regressie.nl

    Gepost door: http://www.psycho-hypnotherapie-regressie.nl ()

    Wie zou er met mij informatie willen delen over dit onderwerp en over wat het voor jou betekent. Dit i.h.k. van mijn onderzoek naar menselijke drijfveren en interesses. Bij voorbaat hartelijke dank. Jovanna Vriend Integratief therapeute bij Positive Impulse, praktijk voor integratieve psychotherapie, hypnotherapie en regressie, gevestigd in Amsterdam.

  • plusminus

    hoi,

    ik ben geen vrijmetselaar, meer een sympathisant. Ik weet niet alles van de vrijmetselarij. Dit is meer een beschouwing van hoe ik het zie.

    Ik vind de vrijmetselarij interessant omdat het een mogelijkheid biedt om met mensen om te gaan waar je normaal gesproken niet zoveel mee te maken zou hebben. Mensen waarvan je vooral veel kunt leren. Misschien heb je een wijze oom of een verre neef die altijd slimme tips voor je heeft maar die mensen zijn voor de meeste mensen vaker schaars dan dat ze in overvloed te vinden zijn, tenminste dat is mijn ervaring. Ik zeg niet dat de vrijmetselarij alleen maar vol met ‘wijze’ mensen zit. Maar als ik ze ergens zou moeten zoeken dan zou ik daar als eerste een kijkje nemen.

    In de veel te korte gesprekken die ik met Vrijmetselaren heb mogen voeren is me vooral 1 ding heel erg duidelijk geworden. Vrijmetselaren zijn stuk voor stuk gegoede mensen met een gezonde dosis verstand uit alle hoeken van de samenleving. Ze bezitten het vermogen te delen wat ze zelf hebben geleerd en altijd het verlangen om zelf meer te leren. Hele verschillende mensen maar wel met iets wat hen verbindt en daardoor allemaal op een bepaalde manier allemaal gelijk maakt, het broederschap.

    Er is niks geheimzinnigs aan de vrijmetselarij, ze treden niet naar buiten met hun reilen en zeilen zoals een bedrijf of andersoortige organisatie dat zou doen. Daar is ook helemaal niks mis mee, lidmaatschap is uiteindelijk een heel persoonlijk iets voor iedere vrijmetselaar zelf.

    Het geheel is niet gesloten, meer besloten. Dit (denk ik) met de gedachte; als je ‘onderwezen’ wilt worden (zo zie ik dat dan) dan zul je toch echt op een gegeven moment in een schoolbank plaats moeten nemen. Dat is gewoon de beste plek ervoor.

    Ik vind het jammer maar ook wel begrijpelijk dat speculaties over eventuele duistere intenties van het broederschap zo gretig aftrek vinden. Ik denk dat de oorzaak daarvan meer in de aard van de toehoorders ligt dan in de aard van de vrijmetselarij.

    Nogmaals, ik ben slechts sympathisant, dit is hoe ik het zie.