Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

algemene interesse

  • amr schenkel

    Hallo allen,mijn vraag:Ik ben een “vrije geest” .scherp analytisch en filosofeer graag geen onderwerp schuwend en uitgaande van de stelling dat er werkelijk niets onmogenlijk is.vrijheid is mijn grootste goed al vanaf het moment dat ik bewust kon denken.Nu de echte vraag;Ik functioneer niet in deze samenleving omdat ik niet kan omgaan met onrechtvaardigheid en geen begrip heb voor mensen die niet tegen rechtstreekse onbevangen en eerlijke communicatie kunnen(deze individuen leven uit gemakzucht in een zelfverkozen schijnwerkelijkheid.Wat kan nu de vrijmetselarij voor een buiten de massa vallend mens als ik betekenen???

  • Holier

    Wat kan de Vrijmetselarij betekenen?

    Het feit dat iemand het gevoel heeft niet in deze samenleving te functioneren hoeft in principe een eventueel lidmaatschap niet in de weg te staan. Een kandidaat kan aanvraag tot lidmaatschap doen; uiteraard besluit de loge of iemand lid kan worden/ingewijd wordt.

    U schrijft

    - ik niet kan omgaan met onrechtvaardigheid en

    - geen begrip heb voor mensen die niet tegen rechtstreekse onbevangen en eerlijke communicatie kunnen

    - deze individuen leven uit gemakzucht in een zelfverkozen schijnwerkelijkheid

    Het geen begrip kunnen hebben voor mensen die………………. Ieder mens heeft zijn beperkingen. Het geen begrip kunnen opbrengen is er één, net zoals het wellicht moeilijk eerlijk en onbevangen kunnen communiceren. Ook dit laatste kan een stukje bewustwording inhouden, net als het begrip kunnen opbrengen voor……… wie bepaalt wat schijn en wat werkelijkheid is.

    Wat iemand als rechtvaardig / onrechtvaardig ervaart is afhankelijk van plaats, tijd en invalshoek. Hetgeen de één als rechtvaardig kan ervaren zal een ander als onrechtvaardig ervaren. Zo kan, als vrijheid het hoogste goed is, de vrijheid van meningsuiting botsen met de vrijheid van godsdienstbeleving.

  • Stefan verstraaten

    Dit vind ik hartstikke vreemd!

  • van Baden

    Beste Amr Schenkel,

    Het niet kunnen functioneren in de samenleving hoeft volgens mij geen belemmering voor je lidmaatschap te betekenen. Zelf ben ik ook aan het nadenken of ik vrijmetselaar wil worden en ben in goed gesprek met een loge en haar leden om te bekijken of, wat ik verwacht van Vrijmetselarij, overeen komt met wat Vrijmetselarij kan betekenen voor mij.

    Als je met niet functioneren in de samenleving bedoelt dat je geen baan hebt of kunt hebben, dit hoeft geen probleem te zijn. Zelf ben ik gehandicapt en daarom is het lastig voor mij om te werken. Echter, ik ben in staat tot geestelijke arbeid. Er zijn gelukkig wel andere manieren waarop ik kan bijdragen in de samenleving. Misschien vind u deze ook?

    Er zijn velen in onze samenleving die kwetsbaarheden met zich dragen en mooie eigenschappen bezitten die berusten op een soort eerlijkheid en onbevangenheid. Niet iedereen in onze samenleving kan dit soort rijkdommen goed ontvangen. (niet iedereen herkent de schouderklop of het bosje bloemen na een theatervoorstelling)

    Je geeft zelf al aan dat je niet functioneert in de samenleving, daar kun je misschien wel een reden voor aanwijzen die in jezelf ligt en niet bij de samenleving?

    Vrijmetselarij kan een hoop begrip kweken, ook bij niet ingewijden. Het heeft me mijn innerlijke rem leren kennen, eentje die ik zo nu en dan neig in te trappen als iets niet overeen komt met mijn persoonlijke mening. Tegenwoordig laat ik de kar dan nog wat langer doorrollen en stel ik wat meer vragen als ik iets niet begrijp. Hierdoor kom ik wat vaker in contact met de rijkdommen die anderen bezitten.

    Ik vind het knap dat u deze vragen durft te stellen. Zoek eens een loge in uw buurt en stel uw vragen daar, ik snap dat het internet een bepaalde fijne afstand geeft waardoor je wat makkelijker over je vragen kunt spreken. Dit begrip is er ook zeer zeker bij de loge in uw buurt! U kunt een eerlijk en oprecht antwoord verwachten van een vrijmetselaar. Niet altijd een antwoord dat je had verwacht en soms een antwoord wat bezinning vergt maar naarmate de vraag in u heeft gewerkt en de inzichten gerijpt zijn zal u daarvan misschien wel de vruchten plukken.

    In ieder geval wens ik u veel wijsheid!

    Hartelijke Groet