Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

signatuur vrijmetselaars

  • Michel

    dag,

    ik zoek een antwoord op de volgende vraag:

    Vrijmetselaars zetten als zij een handtekening plaatsen altijd 3 stippen daarbij, althans, op deze wijze maken zij aan ingewijdenen kenbaar tot de broederschap te behoren.

    Deze 3 stippen nu, waarvandaan komen deze 3 stippen/kruisjes, wat betekenen ze?

    In een van de perkamenten gevonden in 1891 door Berenger Sauniere tijdens de restauratie van zijn kerk te Rennes-le Chateau komen ook deze 3 punten/kruisjes voor, bijvoorbeeld boven het woord; ectpactumest. Is er een relatie/verbondenheid?

    Bedankt voor een eventueel antwoord of verwijzing.

    Michel

  • k

    In lang vervlogen tijden, toen er alleen nog maar met de hand geschreven werd, is de gewoonte ontstaan om in teksten woorden waarvan de betekenis bekend verondersteld mag worden of woorden die zich vaak herhalen in diezelfde tekst, te vervangen door hun beginletter(s) gevolgd door drie puntjes.

    Twee op de regel en ŽŽn in het midden daar boven.

    In de latere wereld van auteurs en het korrigeren van drukproeven en dergelijke heeft dit teken een dergelijke betekenis gehouden. Ook Multatuli bediende zich er van in zijn handgeschreven copij. Om niet telkens de hele eigennaam van zijn karakters voluit te hoeven schrijven. Een soort afkortings-teken dus.

    Toen men er in de 18e eeuw toe over ging om de maonnieke ritualen te laten drukken heeft men die oude gewoonte die in de handgeschreven teksten al voor kwam gewoon overgenomen.

    Ideaal, want daarmee maskeerde men in de ritus gebruikte woorden en moest je letterlijk een ingewijde zijn om te weten wat al die afkortingen die door de hele tekst verspreid stonden betekenen.

    Tot op de dag van vandaag heeft de maonnerie, die sterk aan tradities hangt, dat gebruik bewaard en worden tot op de dag van vandaag in maonnieke korrespondentie e.d. afkortingen aangegeven door de beginletter(s) gevolgd door de drie puntjes.

    Wwarschijnlijk is daaruit in de 19e eeuw, toen handgeschreven missives nog veel betekenis hadden, in Frankrijk de gewoonte ontstaan onder maons om hun handtekening op te vrolijken met drie puntjes, daarmee mogelijk ook het gewicht van het bericht benadrukkend.

    Sommige vrijmetselaren -bij lange na niet alle (!)- nemen dit oude gebruik op romantische gronden over, maar heden is a) het belang van handsgeschreven teksten verminderd en b) ierdereen kan het doen. Dus als feitelijk herkenningsteken heeft het eigenlijk geen waarde. Het is ook niet een officieel iets. Vrijmetselaren laten zich zoiets niet voorschrijven. Maar het is wel grappig.

    In de wereld van militairen en religieuzen kent men ook tekens die rond de handtekening worden gezet en die de rang of functie aangeven. EŽn of meer kruizen of het patriarchaal kruis bij priesters en bisschoppen e.d.

    Je mag er rustig van uit gaan dat het Rennes-le-Chateau verhaal in die richting gezocht moet worden. Er bestaat tussen al die legenden en de actuele vrijmetselarij -hetgeen niet meer dan een bepaalde levenshouding is- geen enkel aangetoond verband. Maar het is wel grappig om daarover te mijmeren en speculeren.

  • Michel

    Beste k, bedankt voor je duidelijke uitleg.

    Het is ook niet mijn bedoeling om een verband aan te tonen tussen verleden en heden, tussen religie, vrijmetselaars, tempeliers,schatten, enzovoorts, daarvoor zijn al onderzoekers genoeg op pad geweest. Speculeren blijft wel leuk.

    De drie stipjes vielen mij tijdens het lezen van de gevonden perkamenten op. Daarbij zie je op de verschillende sites van vrijmetselaars bijna altijd deze stipjes staan bij de namen plus Br. , wat natuurlijk broeder zal betekenen.

    Mag ik vragen of het gegeven antwoord voortkomt uit het zijn van een vrijmetselaar, of ben je gewoon een geinteresseerde zoals ikzelf. Beide kan natuurlijk ook.

    M.v.Gr.

    Michel

  • k

    Beide :)

  • frans

    Dat er vragen ontstaan bij het zien van de 3 puntjes snap ik best.

    dat het uit het verleden stamt ook , maar om nu te zeggen dat het een afkorting is van een handtekening slaat de plank totaal mis. het heeft wel degenlijk een betekenis, verdiep je een beetje in de vrijmetselarij en je komt het vanzelf tegen.

    .: frans.

  • emiel

    tog de drie pyramides in egypte?

  • frans

    nee sorry hahaha die piramides heeft er niets mee te maken.

    dan kan je het nog beter vergelijken met de drie puntjes hoop liefde en trouw.

    maar wel over nagedacht en dat waardeer ik .

    jammer dat er zo weinig vrijmetselaren zijn hier.

    maar als je vragen heb dan probeer ik die te beantwoorden.

    indien mogenlijk natuurlijk.

    groeten frans .:emiel schreef:

    >

    > tog de drie pyramides in egypte?

  • Pim

    Ik ben reeds 25 vrijmetselaar maar weet niet wat die 3 puntjes betekenen anders dan een herkenningsteken.

  • Ron

    de drie piramizes op het giza plateau zijn er 9… naast de 3 grote incl die van cheops staan er 2x3 van de koninginnen :)

  • Martijn

    Een Maçon, een man vrij van naam, dient zich met een klopsignaal aan.

    Deze puntjes geven dit in geschrift weer.